Mâna de ajutor în porția de alimente pe care o consumi

Credit foto: 123rf

O variantă simplă de a-ți gestiona corect porția de alimente pe care urmează să o mănânci este să iei ca unitate de măsură dimensiunile mâinii tale.

 

Poți să scazi numărul de kilograme pe care îl ai, dar îți poți menține și greutatea atunci când ești mulțumit(ă) de dimensiunile tale, având un meniu personalizat. Pornind de la alcătuirea meniului cu alimente nutritive și sănătoase, esențíală este și cantitatea de mâncare pe care o consumi. Însă pentru că este dificil să ai mereu un cântar alimentar sau să cunoști gramajul indicat pentru fiecare tip de aliment, merită să știi că propria ta mână poate fi o bună unitate de măsură.

De la proteine la carbohidrați și grăsimi

Palma îți indică mărimea cantității de proteine, dimensiunea pumnului îți arată porția de legume sau de verdețuri, ceea ce cuprinzi în mijlocul palmei determină porția de carbohidrați, iar degetele te ajută să alegi porția corectă de grăsimi. Pornind de la aceste indicii îți poți alcătui singur(ă) un meniu. Aplică aceste principii indiferent că ești acasă, într-o vizită sau la restaurant. Sunt simplu de reținut și de aplicat.

Tabelul porțiilor de alimente

PALMA (proteine) – friptură de porc, de vită, de pui, pește. Același principiu al dimensiunii palmei se aplică și în cazul cantității de leguminoase (fasole, mazăre, linte, năut), dar și ouă.
MIJLOCUL PALMEI (carbohidrați) – fructe, cereale, paste, porumb, cartofi, alimente care conțin amidon, biscuiți.
PUMNUL (vegetale) – salată verde , frunze de spanac, broccoli, morcovi etc..
UN VÂRF DE DEGET (uleiuri) – unt, maioneză, uleiuri.
UN DEGET (grăsimi) – brânzeturile în marea lor majoritate trebuie consumate într-o cantitate care să aibă unu, maximum două degete; dressing pentru salată.

Atenționări la nivel mondial

Conform monitorizărilor realizate de specialiștii americani și britanici, o porție de mâncare considerată în prezent cu o dimensiune normală este mult mai mare decât cea din urmă cu două decenii. Societatea Americană de Cancer susține că oamenii mănâncă și de cinci ori porția recomandată de paste, care ar trebui să fie de mărimea unei mingi de tenis.
Cercetătorii de la Departamentul de Nutriție al Universitării din New York susțin că prăjiturile erau mai mici în urmă cu zece ani, iar brioșele cântăreau de până la 3 ori mai puțin. În timp ce Fundația Britanică de Cardiologie a avertizat că porțiile de alimente semipreparate din supermarketurile englezești sunt scăpate de sub control. De exemplu, un semipreparat de pui cu orez este cu 53% mai mare decât în 1993. Obezitatea și afecțiunile cardiace sunt printre cele mai răspândite boli la a căror cauză contribuie supraalimentarea.

SFATUL SPECIALISTULUI

Poțí să evaluezi alimentele cu uşurinţă

”Mulţi oameni se sperie de ideea de a cântări mâncarea atunci când vor să slăbească. Este adevărat că într-un program de viaţă aglomerat, numai asta nu îţi mai trebuie, însă aşa ştii cel mai bine cât mănânci. Odată ce ţi-ai format nişte repere vizuale îţi va fi mult mai uşor să foloseşti măsurile , aşa cum este propria mână. Vei putea astfel să evaluezi cu uşurinţă o bună parte dintre alimentele pe care le consumi. Porţiile din zilele noastre au devenit mult mai mari decât ar trebui sau decât ne este necesar, mai ales în condiţiile în care nivelul de activitate fizică s-a redus simţitor. Aşadar, evaluează fiecare porţie cu ce ai la îndemână – adică propria mână.” (Dr. Șerban Damian, nutriționist acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit)

dr. Șerban Damian

Credit foto: 123rf