Un singur tip de lumina ultravioletă poate distruge complet virusurile, inclusiv coronavirusul. Dar aceasta distruge și țesuturile umane. ”Practic, am prăji oameni!”, s-a exprimat simplu și plastic Dan Arnold, unul dintre cercetătorii britanici care lucrează pentru una dintre cele mai mari companii de tehnologie care utilizează lumina ultravioletă, scrie bbc.com

S-a scris tot mai mult pe internet despre o posibilă folosire a luminii ultraviolete pentru a dezinfecta clădiri, birouri, case, supermarketuri și chiar și oameni din dorința de a distruge definitiv coronavirusul. În realitate, tehnologia aceasta nu poate fi folosită oricum și oriunde.

Razele nocive ale soarelui

S-a mai scris adesea pe internet că soarele ar distruge coronavirusul. Din păcate, studiile aprofundate din ultima vreme neagă acest lucru și coronavirusul s-a dovedit rezistent la lumina soarelui. Dar ce trebuie să știm despre razele solare care ne pot ajuta?

Radiația solară conține trei tipuri de raze UV. Binecunoscutele raze UVA, cea mai mare parte a radiațiilor ultraviolete care ajung pe suprafața Terrei și care sunt responsabile în 80% din cazuri de îmbătrânirea prematură a pielii, de accentuarea ridurilor și a petelor pigmentare, precum și de iritațiile și arsurile obișnuite pe care le căpătăm când stăm la plajă.

Mai este radiația UVB, foarte nocivă, responsabilă de apariția multor tipuri de cancere de piele și de arsurile severe ale pielii. Atât UVA cât și UVB sunt destul de bine documentate și pot fi blocate prin aplicarea de crème de protecție solară.

Dar mai există un al treilea tip, radiația UVC, capabilă să distrugă materialul genetic al bacteriilor, virusurilor, dar și al celulelor umane. Din fericire, radiația UVC este blocată de stratul de ozon al planetei și suntem în siguranță deocamdată. Radiația UVC este tipul de lumină ultravioletă pe care o putem folosi pentru a distruge microbii și microorganismele letale. Aceasta a fost descoperită în anul 1878 și ulterior a fost reprodusă în condiții de laborator fiind folosită tot mai mult în procesele de sterilizare.

Lumina ultravioletă, eficientă împotriva coronavirusului

UVC sau lumina ultravioletă pentru sterilizare este folosită pe scară largă în spitale, în fabrici, în avioane, în clădiri de birouri… și chiar pentru sterilizarea apei potabile, deoarece multe microorganisme sunt rezistente la clor și dezinfectanți.

Însă, corpul uman nu poate fi expus direct la lumina ultravioletă folosită pentru dezinfectarea spațiilor. ”Dacă este nevoie de câteva ore pentru a căpăta arsuri de la radiația UVB, razele UVC ard în câteva secunde. Iar dacă ochii iau contact direct cu ele… ei bine, cunoașteți senzația aceea când te uiți la soare? este de zece ori mai puternică și te orbește în câteva secunde”, a specificat Dan Arnold.

Sigur că UVC sau lumina ultravioletă distruge coronavirusul, dar trebuie folosită astfel încât să nu ne omoare și pe noi.

Există o soluție promițătoare

Recent, cercetătorii de la Universitatea Columbia, au descoperit un subtip al razelor UVC, denumite Far-UVC care nu sunt chiar atât de periculoase pentru oameni, în schimb sunt la fel de eficiente împotriva virusurilor. Doze bine calculate de radiaţii ultraviolete far-UVC ar putea fi utilizate pentru eradicarea virusului în spaţii închise, cum ar fi spitale, birouri, şcoli, aeroporturi, avioane şi alte spaţii publice, în absența oamenilor.

Radiația far-UVC are un spectru foarte îngust şi nu poate pătrunde prin stratul exterior al pielii umane. Dar, pentru că virusurile şi bacteriile sunt mult mai mici decât celulele umane, lumina far-UVC poate ajunge la ADN-ul lor şi le poate distruge.

În spațiile publice, aceste radiații pot fi folosite cu succes pentru distrugerea microorganismelor. Dar, odată ce coronavirusul a intrat în organism, lumina ultravioletă, chiar și  cea de tip Far-UVC nu mai poate face nimic. În cele din urmă, vaccinul rămâne singura soluție eficientă pentru eradicarea acestui virus, la fel cum a fost eradicat și virusul variolei.