Indiferent cât de valoroasă este experiența ta anterioară, cu ce CV bine structurat ai aplicat la job sau ce scrisoare de intenție originală ai atașat, părerea intervievatorului se va schimba radical dacă îi adresezi întrebări nepotrivite.

67% dintre angajatori spun că cei mai mulți dintre candidați trec cu ușurință de procesul de selecție a CV-ului sau de interviul telefonic, dar sunt refuzați după greșelile de la interviul față în față.

Întrebări la interviu pe care să nu le pui:

1. În ce domeniu activează compania dumneavoastră? Nu pune întrebări pe care le-ai fi putut găsi cu un search pe Google sau al căror răspuns ar fi trebuit să îl știi deja. Întrebările despre background-ul companiei, despre sediile în care își desfășoară compania activitatea sau numărul de angajați sunt informații pe care le poți găși în doar câteva minute pe site-ul companiei sau pe portalurile de recrutare; nu da impresia că nu te-ai documentat deloc doar de dragul de a pune o întrebare;


2. Cerințele job-ului pot fi modificate? Nu întreba niciodată un recruiter dacă poți aduce tu modificări descrierii job-ului, dacă ai putea lucra mai puține ore sau dacă nu ai putea să înlocuieșți anumite abilități cu altele pe care le deții tu. Job Description-ul a fost gândit cu un scop – scopul de a găsi persoana potrivită pentru companie.


3. Este adevărat că secretara managerului a vărsat cafeaua în ultima ședința? Nu pune întrebări care sunt niște zvonuri, pe care le-ai auzit de la un prieten care a lucrat în companie sau care au circulat pe un site obscur. Este prea puțin important pentru cariera ta dacă ți se confirmă sau nu un zvon și este cu siguranță dăunător imaginii tale în față angajatorului.


4. Care sunt competitorii voștri direcți? De ce ai vrea să știi răspunsul la o astfel de întrebare? Sau de ce nu știi deja cine sunt competitorii din industrie dacă te-ai documentat corespunzător pentru interviu? Angajatorul s-a pregătit să îți vorbească despre compania și serviciile lui, despre rolul tău în companie, nu să îți povestească despre lucrurile noi din curtea competiției.


5. Dar care este hobby-ul dumneavoastră preferat? Poți inversa rolul cu intervievatorul tău – este chiar indicat să pui și tu întrebări, nu doar să oferi răspunsuri. Dar nu folosi acest truc cu scopul de a afla lucruri personale despre angajatorul tău. Vei avea timp să descoperi dacă îi place să pescuiască după ce primeșți job-ul.

6. La câte zile libere am dreptul? Nu este o idee bună să pari foarte interesat de timpul pe care nu o să ți-l petreci la locul de muncă. Nu este acesta momentul în care să întrebi despre zilele libere legale. O să fie cazul atunci când o să semnezi contractul.

7. Mi-ați verificat cumva profilul de Facebook? Nu încerca să te interesezi despre felul în care compania își pregătește research-ul în ceea ce privește candidații selectați pentru interviu. O să pară că ai ceva de ascuns sau că e o surpriză neplăcută pentru ține

8. Cu ce se ocupă mai exact compania dumneavoastră? E o întrebare care nu trebuie adresată sub nicio formă. Denotă dezinteresul tău față de acest job și față de acest interviu, lipsa ta de organizare în general. Poți fi sigur că nu vei fi angajat, deși este posibil să ți se răspundă la întrebare.

9. Cât de repede voi putea fi promovat? Este adevărat că posibilitățile de dezvoltare în companie sunt foarte importante în alegerea job-ului potrivit, dar nu aceasta este metoda prin care vrei să afli despre ele. În primul rând, tu nu ți-ai demonstrat în niciun fel capacitățile de lucru, deci nu ai oferit niciun motiv pentru care ai merita să fii promovat în viitorul apropiat. În al doilea rând, poți înlocui această întrebare cu una mult mai diplomată – poți întreba care este structura ierarhică în firma sau care sunt target-urile pe care tu trebuie să le atingi ca viitor angajat al companiei. Arată-i angajatorului că ești motivat, iar promovările vor veni de la sine.

10. Monitorizați istoricul browserului angajaților? Aceasta este o întrebare irelevantă pentru un candidat determinat să vină la locul de muncă pentru a-și îndeplini sarcinile. Dacă firma la care ai aplicat nu are deja o politică de interzicere a accesului pe anumite site-uri, după ce îi vei adresa această întrebare se va gândi mai serios la instaurarea uneia. Este ca și cum i-ai spune angajatorului încă dinainte să-i devii angajat că ai de gând să pierzi timpul pe rețelele de socializare și vrei să știi dacă el poate vedea asta sau ești în siguranță.

Curiozitatea candidatului cu privire la anumite subiecte este aproape întotdeauna un atuu în ochii angajatorului. Dar doar în cazul în care îți alegi cu grijă acele subiecte. Lămurește-ți incertitudinile, dar doar pe acelea care au legătură directă cu activitatea pe care ți-o vei desfășura tu în companie, fără a întrece anumite limite și fără a exagera.

Teama de a pune întrebări, ca nu cumva acestea să fie ”greșite”, nu trebuie să te determine să nu mai pui nicio întrebare. Cei mai mulți recruiteri sunt de părere că nimic nu este mai rău decât un candidat care nu pune întrebări. Exprimă-ți interesul pentru companie încercând să  afli mai multe despre companie, despre viitorul ei și despre un posibil viitor al tău în cadrul echipei.