Lipsa somnului îngrașă? Da, și contribuie la apariția unor boli grave

lipsa somnului îngrașă

Lipsa somnului îngrașă. Și nu numai atât. Somnul de proastă calitate sau lipsa acestuia pot fi simptomele unor alergii, depresii, dereglări de tensiune arterială, disfuncții tiroidiene, ale atacului de panică, infarctului, al bolilor Alzheimer, Parkinson, bolii pulmonare obstructive cronice și, nu în ultimul rând, al apneei în somn. Nici menopauza nu e străină de asta.

Sunt însă și persoane care suferă de insomnii din copilărie până la bătrânețe, fără a se putea stabili cu exactitate cauza. Cei ce suferă de afecțiuni psihice sau mintale se confruntă și ei cu insomnii severe.

Menopauza nu e tocmai o plăcere

Menopauza este un proces care afectează femeile trecute în general de vârsta de 45 de ani. Aceasta are mai multe faze de instalare. Începe cu lipsa menstruațiilor (premenopauză). Continuă cu o serie de simptome care diferă de la femeie la femeie (momentul instalării menopauzei) și postmenopauza. Anii ce preced ultimul ciclu, în care femeile pot întâlni simptome precum modificări ale ritmului menstrual sau bufeuri, sunt cunoscuți sub denumirea de „perioada de tranziție menopauză' sau „premenopauza'. Kilogramele în plus reprezintă o reală problemă pentru cele mai multe femei. O talie prea lată, șolduri mari, mâini „pufoase' sau prezenta unor „colăcei de grăsime' sunt semne clare care „anunța' depășirea numărului de kilograme admis in raport cu înălțimea fiecăreia în parte.

După instalarea menopauzei, orice calorie ingerată este importantă, deoarece poate să facă, la un moment dat, diferența, tocmai de aceea este recomandat un stil de viată sănătos, foarte echilibrat din punct de vedere caloric, combinat cu cel puțin 20 de minute de mers pe jos, în fiecare zi.', afirmă dr. Virgil Popescu, director medical Hyllan Pharma.

Lipsa somnului îngrașă

Acumularea kilogramelor în plus este, de cele mai multe ori, pusă pe seama unei alimentații nesănătoase. Și pe prezența sedentarismului. Somnul însă, joaca un rol foarte important. Iar lipsa somnului îngrașă sau poate duce cu ușurința la serioase fluctuații de greutate. De ce lipsa somnului îngrașă? Cercetările au arătat că funcțiile corpului dau randament maxim atunci când suntem odihnite. In caz contrar, corpul este supus unei senzații de „stres'. Ce favorizează depozitarea unei cantități mai mare de grăsime.

De asemenea, când suntem nedormite, capacitatea de a controla nivelul de stres este foarte joasă. Astfel, intervine starea de irascibilitate. Care, de cele mai multe ori este controlata cu ajutorul unor „gustări nevinovate'. Lipsa unui program bine organizat înseamnă, de asemenea, mese luate la ore târzii. Altfel spus, calorii acumulate ce nu pot fi „arse' noaptea, când întreg organismul este în stare de repaos. Neplăcerile însă, sunt mult mai extinse. O cina târzie va cauza o stare de irascibilitate, oboseală excesivă și nervozitate a doua zi.

Și nervii apar de la nesomn

Că lipsa somnului îngrașă am aflat deja. Dar stresul și insomniile creează adevărate probleme în rândul femeilor aflate la menopauză. Și conduc, indirect, la fluctuații de greutate. Medicii nutriționiști sunt de părere că nu stresul propriu-zis îngrașă, ci efectele pe care acesta le are asupra metabolismului și organismului.

„Există produse care ajută la inducerea unei stări de bine, de relaxare fizică și psihică. Reglează calitatea vieții femeii intrate la menopauza, prin înlăturarea stărilor de anxietate și iritabilitate. Sunt recomandate 8 ore de somn pe noapte, pentru ca toate „funcțiile' sa aibă timp sa se odihnească. Pentru a putea funcționa la capacitate maxima, a doua zi. Altfel, lipsa somnului îngrașă, poate duce la fluctuații de greutate, chiar dacă indirect, prin mese neregulate, cine târzii, lipsa activităților sportive, etc. Mesele trebuie să fie regulate, echilibrate din punct de vedere caloric. Sportul trebuie făcut și el cu regularitate. Însă toate aceste aspecte banale ale vieții ar fi imposibil de realizat, fără nopți liniștite, odihnitoare.', afirmă dr. Popescu.

Sfaturi pentru un somn odihnitor

Programul de somn este extrem de important, deoarece ajută la reglarea ceasului biologic, lucru care va conduce la „programarea' somnului, la anumite ore.

Exercițiile fizice sunt, de asemenea, importante, deoarece obosesc și relaxează corpul, astfel, somnul va fi unul liniștit si odihnitor.

Televizorul și calculatorul deși sunt tentante, trebuie evitate cu cel puțin o oră înainte de culcare, deoarece lumina puternică emanată împiedică secreția de melanina, hormonul care contribuie la un somn liniștit.

Lecturarea unei cărți este o idee excelentă seara, deoarece induce o stare de relaxare completă, stare ce conduce la un somn lin.

Renunțarea la fumat este o idee excelentă, pentru persoanele care-și doresc un somn odihnitor. Nicotina este un stimulant puternic, astfel că fumătorii sunt predispuși la insomnii.

Sursele de lumină se pot dovedi a fi adevărate piedici, către un somn odihnitor, lumina fiind una dintre cauzele pentru care creierul refuză sa doarmă. Astfel, cu cat este mai întuneric in camera, cu atât somnul se va instala mai rapid.

Aromaterapia poate fi o soluție bună, pentru inducerea unui somn liniștit. Anumite mirosuri, precum levănțica, mușețelul, ylang-ylang, relaxează, la nivel cerebral.

Sursa foto: NoctaFix