Legume și fructe conservate, cu beneficii și atenționări

Credit foto: Shutterstock

Prepararea alimentelor conservate nu presupune doar achiziţionarea din comert, ci este un procedeu de care te poţi ocupa chiar tu în propria casă. Doar că trebuie să acorzi o atenție specială unor aspecte.

 

Gospodinele ştiu că acum e vremea murăturilor, a dulceţurilor, a compoturilor, a verzei murate şi a castraveţilor în oţet. Sunt multe avantaje demne de luat în seamă, nu doar în ce privește gustul, ci și sănătatea.

  • Murăturile favorizează digestia mai ales când ai avut o masă bogată în carne şi grăsimi.
  • De asemenea, varza păstrează o parte din vitamine şi minerale, menținându-și proprietăţile anticancerigene şi dacă este murată.
  • Consumate cu măsură, murăturile şi dulceţurile pot fi alimente care aduc un aport de substanţe hrănitoare.

Atenție la sare și zahăr!

E nevoie de un control mai atent al cantităţii de zahăr sau de sare, mai abundente în produsele conservate decât în cele proaspete, acestea fiind chiar substanţele care ajută la conservare.

O atenţie sporită trebuie acordată mai ales din partea celor care urmează o dietă, o cură de slăbire, care au diabet zaharat, hipertensiune sau hipotensiune arterială.

Oţetul folosit la murături, dacă este obţinut din vin sau din mere, are proprietăţi antibacteriene şi de stimulare a digestiei, însă, murăturile în oţet nu sunt recomandate persoanelor cu hiperaciditate sau celor care suferă de ulcer gastro-duodenal.

Afumarea este de evitat

Carnea poate fi şi ea conservată prin sărare, uscare şi afumare. Peştele nu face excepţie de la această modalitate de păstrare, el fiind astfel conservat de locuitorii din zonele de ţărm, unde îndeletnicirea de bază a localnicilor e pescuitul. Afumarea, care este folosită şi în cazul fructelor, nu este indicată de medici, cu atât mai puţin persoanelor cu afecţiuni hepatice şi biliare.

Se pierd din nutrienți, însă nu complet

Valoarea nutritivă a conservelor nu este aceeaşi cu cea a alimentelor proaspete, prin fierbere, uscare, afumare, fermentare, alimentele pierzându-şi din nutrienţi. Totuși, e mai bine să consumi alimente diverse cu moderaţie decât să lipseşti organismul în totalitate de prezenţa unor substanţe folositoare susţinerii şi funcţionării acestuia.

Credit foto: Shutterstock