Lapte pentru toate gusturile

Lapte pentru toate gusturile

Te-ai gândit vreodată câte tipuri de lapte îţi sunt disponibile când alcătuieşti un meniu? Pornind de la varianta cea mai des întâlnită, cea de văcuţă, până la cel din sâmburi de migdale sau din fructul de cocos, fiecare are avantaje semnificative pentru sănătate.

Oamenii au nevoie de nutrienți, ca proteine, glucide, lipide, minerale, vitamine, iar laptele este un produs esenţial pentru o alimentaţie echilibrată. Consumul zilnic are pe lângă rolul nutritiv şi un gust foarte bun de care e păcat să nu te bucuri.

Lapte dulce

Laptele de vacă și produsele lactate conțin minerale, aminoacizi esențiali, bacterii lactice a căror valoare biologică și eficiență nu poate fi egalată de vreun alt aliment. Prin aportul de calciu, fosfor și proteine, laptele e alimentul ideal pentru o creștere şi rezistenţă osoasă optimă, fiind cel mai important produs din punct de vedere nutriţional în prevenția osteoporozei. Elementele nutritive din lapte întăresc oasele, dar și sistemul imunitar, dinții, asigură o digestie optimă, reduc tensiunea arterială și contribuie la menținerea greutăţii.

Lapte bătut

Sub formă de iaurt sau de lapte bătut acesta devine un aliment remarcabil pentru sănătatea intestinelor. Şi mai mult decât atât, favorizează semnificativ scăderea numerelor de kilograme, în cazul excesului ponderal. Aşa că doamnelor, poftiţi la un mic dejun sau o gustare care să includă lapte bătut.

Lapte de cocos

O variantă vegetală a laptelui, cel din fructul de cocos, are un conținut ridicat de fier, potasiu şi magneziu. Este ideal pentru efectul anticelulitic pe care îl are, contribuie la sănătatea pielii şi contribuie la îmbunătăţirea calităţii părului. Laptele de cocos se prepară din apa din nuca de cocos îmbinată cu bucăţele din pulpa fructului şi se poate găsi în comerţ dacă nu eşti tentată să încerci varianta făcută acasă. Poate fi consumat ca băutură răcoritoare, cu ovăz sau alte cereale sub formă de smoothie în combinație cu semințe, fructe de pădure sau banane.

Lapte de midgale

Pentru a obţine laptele de migdale, se lasă 50 g de sâmburi de migdale cruzi în apă. După câteva ore se amestecă în blender cu 500 ml de apă, timp de un minut. La final se strecoară prin sită de sâmburii mărunţiţi (pe care îi poţi folosi în combinaţie cu miere, curmale, stafide etc. ca un desert). Laptele de migdale este o băutură naturală, sănătoasă, bogată in proteine, acizi graşi omega 3, vitamina E, zinc, magneziu, potasiu şi fier. Se poate consuma simplu, cu cereale, în shakeuri cu fructe, cu roşcovă sau cacao.

Lapte condensat

Laptele condensat este un produs obţinut prin evaporarea unei părţi a apei din laptele de vacă prin fierbere cu zahăr, acesta dându-i o consistenţă cremoasă şi un gust dulce şi plăcut. Se numără printre cele mai răspândite variante de conservare a laptelui, iar laptele condensat din supermarketuri şi hipermarketuri este ambalat foarte practic pentru a fi folosit când se serveşte cafeaua.

 

Sănătate la pahar

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian

'Laptele conține nouă nutrienți esențiali care îl fac să fie una dintre cele mai importante băuturi. Aproximativ 250 ml de lapte aduc în organism 30% din valoarea zilnică necesară de calciu (menține densitatea structurii oaselor, dinților și joacă un rol important în funcționarea optimă a sistemului nervos, în contracțiile musculare și în prevenirea aterosclerozei). Un pahar cu lapte îți oferă 25% din necesarul zilnic de vitamina D (care ajută absorbția calciului și îmbunătățește minarelizarea osoasă). Laptele asigură și 11% din necesarul de potasiu, te ajută și îți reglezi creșterea celulară și să menții un bun sistem imunitar.' (Dr. Şerban Damian, Nutriționist sportiv acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit, www.superfit.ro)

Credit foto: Flickr.com – https://flic.kr/p/r1RnjU