Îți controlezi respirația? Învață ce ai de făcut ca să respiri corect

îți controlezi respirația

Știi să îți controlezi respirația? Respirația corectă are un rol major în menținerea stării de sănătate a întregului organism. Mai puțin stres, mai multă vitalitate și… sănătate! Îți sună aproape imposibil de realizat? Ei bine, se poate, dacă înveți să-ți controlezi respirația.

Cine s-ar fi gândit că felul în care trage aerul în piept și apoi îl dă afară poate contribui la menținerea sănătății? Ba chiar ne poate ajuta să avem un abdomen plat, o siluetă armonioasă… Iată că specialiștii nu au pierdut din vedere asta și au ajuns la concluzia că buna oxigenare a plămânilor și, implicit, a întregului organism, este un adevărat panaceu.

Mai trage-ți sufletul!

Poate că ai auzit expresia asta, dar niciodată nu i-ai înțeles sensul cu adevărat. Ai observat, de la o vreme încoace, că e ceva în neregulă cu tine? Ai insomnii, te simți obosită, lipsită de vlagă, nu ai chef de nimic, nici digestia nu mai funcționează, amețești ușor… Și după ce urci chiar și numai câteva trepte, gâfâi și îți trebuie un pic să… îți tragi sufletul. Ei bine, asta e: nu respiri cum trebuie! Când organismul nu-și primește doza necesară de oxigen, îți dă de veste.

Un om normal inspiră și expiră până la de 30.000 de ori în fiecare zi. Iar ritmul de viață trepidant face ca respirația să devină accelerată. Urmarea? Nu mai folosim decât o treime din capacitatea plămânilor! Astfel, nu mai primim suficient oxigen și toxinele nu se mai elimină. Pe de altă parte, dacă respirăm rar, calm, profund, beneficiem de un echilibru de invidiat. Și, dacă până la 40 de ani mai e cum mai e, de aici încolo devine chiar important să ne ascultăm inima, la propriu. Și să ne mișcăm mai mult! Căci respirația este în strânsă legătură cu ritmul cardiac. Indiferent de vârstă, ideal ar fi să mergem zilnic măcar 3 km pe jos și să completăm asta cu ore de înot, alergare ușoară sau alt sport, ocazional.

Dacă ții la tine…

…învață să respiri! Știu, poate suna ciudat. Totuși, dacă respiri numai pe nas, îți privezi plămânii de sănătate. Nici să respiri doar pe gură nu e bine. O respirație corectă semnifică și buna vascularizare a creierului, fără de care oboseala permanentă și amețelile îți creează probleme. Până și sănătatea vieții sexuale are de suferit: ejacularea precoce la domni și întârzierea sau lipsa orgasmului la doamne pot fi consecințe ale unei respirații incorecte. Specialiștii spun că ar trebui să respirăm profund cam de 10 ori pe minut, ca să fim sănătoși. Or, noi facem asta de vreo 18 ori și superficial. A respira profund înseamnă să tragi aer adânc, până îl simți în abdomen, apoi să-l dai afară lent și pe tot. Cu alte cuvinte, să simți cum se umflă burta, nu pieptul, atunci când respiri.

Întreabă specialistul cum îți controlezi respirația

Atunci când simți că, deși încerci să respiri corect, tot parcă nu ai destul aer, e cazul să verifici starea de sănătate a plămânilor, dar și felul în care respiri în timpul somnului. „Spirometria este instrumentul de bază care permite pneumologului să depisteze și să monitorizeze o multitudine de boli respiratorii. Permite aflarea vârstei plămânului, dar ajută și la supravegherea impactului unui tratament. Investigația furnizează date de încredere despre stadiul bolii respiratorii”, spune dr. Mihălțan. Pauzele respiratorii de cel puțin 10 secunde în timpul somnului, repetate și dese sunt ceea ce medicii numesc apnee obstructivă. Dr. Mihălțan adaugă că printre „riscurile asociate cu apneea obstructivă netratată sunt: accidente, moarte subită în somn, hipoventilație diurnă, hipertensiune pulmonară, hipertensiune arteriala sistemică, scăderea libidoului, impotență.

Sursa foto: 123rf.com

Loading...