Învinge dependența de zahăr!

Învinge dependența de zahăr!

Unul dintre cele mai des întâlnite vicii în alimentația modernă este consumul de zahăr. Învață cum să învingi această dependență, care este asociată cu creșterea în greutate, cu obezitatea și cu numeroase alte boli.

Este atât de ușor să cazi în plasa gustului dulce de zahăr și a dulciurilor, aceste mici plăceri servite aproape în fiecare zi. Însă oricât de mult ți-ar încânta gustul, vine un moment când este bine să conștientizezi efectele acestui obicei. Consumul frecvent de zahăr afectează metabolismul, duce la o creștere mare a greutății și poate contribui la apariția unor boli grave ca: obezitate, diabet, boli cardiovasculare, dislipidemii (trigliceride crescute, colesterol crescut – LDL), ficat steatozic, sindromul ovarelor polichistice sau ateroscleroză, care se complică cu infract ori accident vascular cerebral.

Supranumit 'moartea albă'

Scopul principal este de a înlătura cantitatea de zahăr care nu este necesar, inclusiv cel ascuns în alte alimente. Pentru că da, există zahăr adăugat și în alte produse de consum. Dr. Gabriela Man explică: 'Zahărul este supranumit pe bună dreptate <moartea albă> și este un drog la modul cel mai real, unul similar cu opiaceele. Consumul unui produs care conține zahăr produce descărcare mare de glucoză în sânge, ceea ce duce la descărcare mare de insulină. O parte se duce în celule, iar cea mai mare parte este transformată în grăsimi. Astfel, la scurt timp se produce o hipoglicemie reactivă semnificativă (adică scade glucoza sangvină) și persoana simte nevoia să mănânce din nou. Apare senzația de foame, iritabilitate, somnolență etc.. De aceea se spune că <zahărul cere din nou zahăr>. Deci, crează dependență, și din acest motiv este adăugat în alimentele industriale, chiar și acolo unde nu te-ai fi așteptat să îl găsești: salam, burgeri, cârnați etc.', exemplifică medicul.

PASUL 1: Scade treptat porția

Dacă ești o împătimită a dulciurilor, încearcă în prima săptămână să reduci cantitatea acestora. Respectă mesele principale, astfel încât să fii sătulă și bea sufientă apă pentru menținerea hidratării. Iar aceasta este etapa de început, fiind vorba de reducerea zahărului în pregătirea pentru eliminarea lui totală.

PASUL 2: Înlătură zahărul ascuns

Cea mai indicată mâncare este cea naturală sau pe care o prepari acasă deoarece și controlul asupra ingredientelor este mai mare. Pe piața de larg consum sunt alimente în compoziția cărora există și zahăr adugat. (ex: pâine, iaurt, lapte, muștar, pateu, în unele mezeluri etc.). Așa că în cea de-a doua săptămână, poți începe să eviți aceste alimente și să le alegi pe cele care nu conțin zahăr.

PASUL 3: Alternative sănătoase

Zahărul dăunător este cel rafinat, așa că înlocuiește-l cu alte produse sănătoase ca mierea (în cantitate moderată: nu mai mult de 1-2 lingurițe pe zi), stevia, zahăr de cocos, fructoză pură cristalinizată sau încearcă praf de scorțișoară. Scorțișoara are chiar avantajul că poate fi consumată foarte ușor în cerealele cu lapte sau în cafea și scade și nivelul de colesterol rău.

'O prima alegere ar fi fructele proaspete, apoi fructele deshidratate. Pe site-uri cu specific raw vegan se găsesc rețete cu bomboane diverse preparate în casă din fructe deshidratate și semințe, fără zahăr adăugat. Cu măsură, pot fi consumate ciocolată cu peste 70% cacao sau ciocolată pentru diabetici (îndulcite cu stevia sau cu fructoză). Vă puteți prepara în casă dulciuri mai sofisticate, cu înlocuitori naturali de zahăr și făinuri speciale (cum este făina concepută de mine, gama „Dr Man – slăbești mâncând', făină de migdale, făină de nuci)', detaliază specialistul în siguranţa alimentului şi sănătatea populaţiei.

Beneficiile alimentației fără zahăr

Vindecarea de afecțiuni deja constituite, ca obezitate, diabet, dislipidemii, ficat steatozic. De asemenea, instalarea unei stări generale mai bune, cu un nivel bun de energie (corectarea stărilor de oboseală), creșterea imunității și menținerea unei stări generale foarte bune.

Știai că…

…zahărul este lipsit de substanțe nutritive și este, în plus, un „hoț' de substanțe nutritive din organism, ceea ce duce la scăderea imunității? De aceea, la persoanele cu obezitate se asociază frecvent o imunitate foarte scăzută.

…consumatorii cronici de dulciuri acuză oboseală cronică din cauza unor căderi de hipoglicemie după consumul alimentelor bogate în zahăr?

Adaptați variantele nocive cu opțiuni sănătoase

'Este normal ca în condiții de stres să simțim nevoia de a consuma ceva dulce, este normal să ne placă gustul dulce. Important este să ne satisfacem această poftă de dulce cu echivalente benefice, care ne și aduc un plus de sănătate. Nu luptați cu plăcerea de a mânca dulce, ci adaptați variantele nocive, transformându-le în opțiuni bune și gustoase prin utilizarea de ingrediente sănătoase.' (dr. Gabriela Man, Specialist Siguranţa Alimentului şi Sănătatea Populaţiei)

nutritionist Gabriela_Man

dr. Gabriela Man

Credit foto: Flickr.com