Indicii că NU consumi destule proteine!

Indicii că NU consumi destule proteine!

Proteinele sunt substanțe organice vitale pentru organismul fiecăruia din noi. Doar că în anumite condiții cantitatea de proteine din alimentație poate fi insuficientă și pune în pericol sistemul imunitar și starea generală de sănătate.

 

Dacă ai o dietă variată cu brânzeturi, iaurturi, carne și proteine vegetale este destul de dificil să te confrunți cu deficit de proteine. Totuși, în cazul în care acest lucru se întâmplă, organismul îți va folosi proteinele din alimentație ca și combustibil pentru energie și nu pentru a-ți îmbunătăți imunitatea, masa musculară, creșterea părului, a unghiilor sau pentru sănătatea pielii.
Cauze probabile: mănânci prea puțin și nu ajungi la necesarul potrivit pentru organism, urmezi o dietă nesănătoasă sau ai dezechilibre digestive. În mod obişnuit, femeile au nevoie de 0,6 g de proteine/kg/corp/zi, în timp ce bărbaţii au nevoie de 0,8 g de proteine/kg/corp/zi. Însă cantitatea optimă diferă în funcție de activitățile de peste zi, de vârstă, de masa musculară și de starea de sănătate a persoanei.

Cine e predispus la deficit de proteine:

  • Vârstnicii, pentru că pe măsură ce îmbătrânim digestia și abilitatea organismului de a utiliza proteinele scade;
  • Persoanele care se recuperează după o boală acută sau o accidentare și în acest caz au nevoie de cantitatea de proteine și încă jumătate față de cea recomandată;
  • Oamenii care au un regim de viață stresant, deoarece hormonii de stres favorizează slăbirea musculară și a țesuturilor atât în cazul stresului fizic, cât și a celui emoțional;
  • Persoanele care urmează diete de slăbire;
  • Sportivii care ard multe calorii și folosesc adaos de proteine pentru a-și mări masa musculară;
    Cei cu probleme digestive și cu nivel scăzut de acid gastric.

Ce e de făcut?

Din fericire, proteinele sunt disponibile sub diferite forme, în stare crudă sau gătite. Indiferent de tipul de dietă pe care îl urmezi, sunt numeroase variante prin care poți adăuga mai multe proteine în alimentație.
Dacă mănânci multe alimente procesate, mulți carbohidrați și zaharuri, începe să le înlocuiești cu trei sau patru mese cu pește, carne, pui, ouă, lactate și brânzeturi la care să adaugi cereale integrale, fructe și legume. Sunt proteine de calitate atât din surse animale, cât și vegetale.
Dacă ești vegan(ă), proteine excelente se găsesc în cereale integrale, linte, soia, fasole, mazăre, nuci, semințe etc..
Dacă nu îți plac unele alimente cu proteine sau nu vrei să le mănânci, poți încerca un supliment sub formă de pudră fabricat din soia, ouă, orez, mazăre sau zer.
Dacă ai probleme cu acidul gastric, contactează un medic gastroenterolog sau specialist în boli metabolice pentru un supliment adecvat.
Dacă ești supus(ă) unui stres foarte mare, variante ajutătoare pot fi meditația, yoga sau alte metode de relaxare, în funcție de preferințe.

Restricția proteică poate deveni periculoasă

Cantitatea de proteine pe care un om sănătos ar trebui să o consume zilnic acoperă aproximativ 15% din necesarul energetic, o valoare care poate fi acoperită cu destulă ușurință în cazul unei diete echilibrate. Problemele pot să apară atunci când regimul este restricționat cantitativ (ca în cazul curelor de slăbire sau al lipsei de hrană) sau calitativ (ex: la vegetarieni sau la alte persoane care își scot din alimentație diverse grupe de alimente). Restricția proteică poate deveni periculoasă pentru organism, deoarece toate structurile celulare au în compoziție proteine, și de asemenea, hormonii, neurotransmițătorii, imunoglobulinele sunt structuri proteice. (Dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit)

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian

Credit foto: Shutterstock