Imunitatea poate fi ajutată să-ți ajute organismul

imunitatea

Imunitatea este capacitatea organismului de a se apăra de agenții patogeni. Este acel mecanism – minune care ne ajută să detectăm potențialii agresori. Să îi distrugem. Și, mai mult, să memorăm antigenul respectiv pentru a reacționa prompt ori de câte ori îl întâlnim.

Este motivul pentru care în episoadele repetate de îmbolnăvire se dă vina pe „imunitatea scăzută”, atât în cazul copiilor, cât și la adulți. Căci sistemul imunitar joacă un rol extrem de important. Și de noi depinde să îl menținem în formă, pentru a ne proteja.

Cum funcționează imunitatea?

„Sistemul imunitar este format dintr-o rețea de celule, proteine, țesuturi și organe. Acestea au rolul de a proteja organismul de bolile și infecțiile cauzate de germenii și microorganismele cu care intră zilnic în contact. În momentul în care organismul este atacat de agenți patogeni (antigeni), sistemul imunitar inițiază răspunsul imun. Acesta este realizat de două tipuri de celule numite limfocite – T si B.

Limfocitele T se împart în celule T helper. Care secretă molecule numite interleukine determinând activarea celorlalte limfocit. Și în celule T supresoare, cu rol de a controla răspunsul imun. Sub acțiunea lor, celulele B produc substanțe numite anticorpi. Care elimină agentul patogen. În plus, anticorpii rețin caracteristicile antigenului respectiv. Pentru ca data viitoare când va intra în contact cu acesta să-l recunoască și să-l elimine mult mai repede.”, spune dr. Monica Doruc, medic specialist în medicină de familie la Sanador.

Există imunitate puternică?

Fiecare om se naște cu funcție imunitară. Este ceea ce se numește imunitatea înnăscută. Care nu funcționează însă la capacitate maximă. Pe parcursul vieții, odată ce organismul acumulează ”experiență” în lupta cu diverși agenți patogeni, sistemul imunitar se dezvoltă. Și dobândim un alt tip de imunitate, cea adaptativă. Imunitatea dobândită poate fi, de asemenea, stimulată prin contactul cu anumiți antigeni sau prin vaccinare.

 Avem o imunitate puternică atunci când suntem sănătoși și când organismul nostru are puterea de a lupta împotriva bolilor și a infecțiilor care-l amenință. Un exemplu este cel al germenilor din aer, pe care îi inhalăm zilnic fără să fim afectați, datorită protecției oferite de sistemul imunitar.

”Atunci când răcim, facem gripă sau alte boli mai grave, este un semn că imunitatea noastră a fost mai slăbită, iar agentul patogen a reușit să pătrundă în organism. Însă, faptul că ne vindecăm arată că sistemul imunitar a luptat cu toate forțele pentru a elimina virusul din corp”, explică specialistul.

Așa întărești imunitatea

Pentru a ajuta sistemul imunitar să funcționeze la capacitate maximă, reușind astfel să ne menținem sănătoși, medicul ne recomandă:

  • O alimentație sănătoasă

Este recomandat ca, cel puțin o dată pe zi să luăm o masă caldă, de la care să nu lipsească supa sau ciorba. Foarte indicate sunt alimentele cu un conținut ridicat de vitamine (A, B, C, D si E), minerale (Zn, Mg, Ca, Se), fibre, Omega 3 și probiotice”, spune dr. Doruc. Printre alimentele obligatoriu de inclus în dieta de întărire a imunității sunt: iaurtul natural, chefirul, usturoiul și ceapa, bananele, sucurile naturale, anghinarea și ovăzul, ciupercile, spanacul, roșiile, broccoli, pătrunjelul verde (o legătură de pătrunjel conține mai multă vitamina C decât o plasă de citrice), sfecla, dovleacul, fasolea, orzul, avocado, nucile, strugurii negri, citricele, uleiul de măsline, pieptul de pui și ouăle.

  • Mai mult sport

 Indiferent de sezon, este indicat să facem cel puțin 30 de minute de mișcare în aer liber, în fiecare zi. Aceasta îmbunătățește sistemul cardiovascular, crește imunitatea și ne scapă de stres.

  • Hidratarea

 ”Ideal este sa consumăm 10-12 pahare de apă pe zi, plus minim o cană de ceai. Ceaiurile verde și negru au o incontestabilă acțiune antibacteriană și antivirală. Alte ceaiuri recomandate sunt: ceaiul de sunătoare (calmant), ceaiul din fructe de pădure sau cătină (antioxidant si antiinflamator), ceaiul de Echinaceea (fortifică sistemul imunitar), ceaiul de soc (antiviral) sau ceaiul de cimbru (cea mai bună plantă antibiotic)”, ne sfătuiește medicul.

  • Spălarea corectă a mâinilor

Bacteriile și germenii producători de boală se împraștie foarte ușor prin intermediul mâinilor, de aceea trebuie să ne spălăm pe mâini cât mai des și corect (minim 20 de secunde), iar apoi să le uscăm cât mai bine.

  • Odihna și relaxarea

Odihna și relaxarea sunt esențiale pentru a ne menține un sistem imunitar puternic”, ne avertizează specialistul. Trebuie să dormim 7-8 ore pe noapte, iar înainte să adormim, să ne eliberăm de stresul de peste zi. Câteva metode ideale de relaxare sunt: plimbările prin natură, practicarea unor hobby-uri, sau chiar și descărcarea emoțiilor negative (prin plâns, de exemplu).

Sursa foto: 123rf.com

Loading...