Cine ne sabotează imaginea de sine? Cum să ai o imagine de sine sănătoasă

Imaginea de sine proastă ne face să pierdem oportunități

Imaginea de sine nu ne permite niciodată să acționăm într-un mod nepotrivit cu aceasta. Ea ne face fie să reușim, fie să eșuăm. Află de la psiholog cum să-ți îmbunătățești imaginea de sine, fără a-ți pierde realismul.

În funcție de părerea pe care o avem despre noi înșine, despre ce credem că știm, putem, merităm, succesul nostru în orice domeniul al vieții, este creionat pas cu pas către a fi atins repede, ușor, sigur sau anevoios și cu timp nejustificat de lung. Din ce motiv se întâmplă să trăim exact ceea ce credem?

Imaginea de sine ne spune cine suntem

În opinia psihologului Laura Maria Cojocaru, imaginea de sine ne dictează acțiunile. Impulsul natural al psihicului nostru este acela de autoconfirmare. Din nevoia de a ne conserva energia, combinată cu nevoia de liniște interioară sau de siguranță, psihicul alege în mod natural varianta cea mai simplă. Și, care este cea mai simplă varianta? Evident, cea în care deja credem din obișnuință, deoarece nu mai presupune investiție de timp, energie și atenție', explică psihologul.

Citește și: Corina Dănilă, revoltată: 'Această impostoare se folosește de imaginea mea!'

Cum ne sabotează imaginea de sine negativă

Chiar și așa, specialistul este de părere că unele emoții, atitudini, comportamente sau conjuncturi ne sabotează în mod constant și scad imaginea noastră despre sine.

1. Convingerile și emoțiile

Imaginea de sine negativă ne poate da convingeri false, dar care se vor confirma cu timpul pentru că noi credem în ele. Ne spunem: nu pot, nu știu, nu merit, nu e pentru mine, alții au noroc, alții sunt mai importanți decât nevoia sau dorința mea, nu fac față, nu e momentul potrivit, vreau doar într-un anumit mod/moment'. Aceste convingeri duc la emoții ca: frică, rușine, neîncredere, furie, invidie, tristețe, nesiguranță, respingere, ura.

2. Obișnuințele și comportamentele

Anumite comportamente și deprinderi negative sunt întârite de imaginea de sine proastă. Printre acestea se numără: amânarea, influențabilitatea, lenea, complacerea, nerecunoștință, retragerea socială, agresivitatea, dezorganizarea, controlul, conservatorismul exagerat, acumularea exagerată de obiecte sau bani, zgârcenia.

3. Modelele familiale negative duc la o imagine de sine negativă

Inconștient copiem în copilărie strategia de eșec a familiei și, fără ghidajul necesar, este dificil să ne dăm seama în primul rând că s-a întâmplat asta, în al doilea rând să apucăm de undeva firul schimbării. Aceste modele, copii fiind, le luăm că atare, deoarece nu avem alte experiențe, deci nu avem termen de comparație.

Putem învață de la cei mai mari experți în atingerea succesului, putem aplica strategii verificate că fiind valide, ne putem construi o disciplină de acțiune eficientă – de altfel, aspecte importante în drumul care succes – însă, atâta timp cât avem convingeri sabotoare, eforturile noastre au șanse mari să conveargă spre punctul din care am plecat și să rămânem doar cu consumul de timp, energie, resurse', declară psihologul Laura Maria Cojocaru.

Citește și:

Rușinea față de ginecolog nu ar trebui să existe. Iată de ce

Anxietatea se vindecă? Află ce spune specialistul

Ți-e rușine să divorțezi? Cum iei cea mai bună hotărâre

Sursa foto: 123rf.com