Iată cum poți să slăbești sănătos în perioada de post!

Iată cum poți să slăbești sănătos în perioada de post!

Postul Paștelui poate fi o oportunitate de liniștire sufletească, de credință, dar și o ocazie de a mânca alimente sănătoase, de post, care te ajută să slăbești.

 

Postul Paștelui, cu o durată de 48 de zile, face parte dintre cele trei perioade de post din an. Multe dintre alimentele permise, din punct de vedere religios, în această perioadă aduc organismului proteine, vitamine, minerale, fibre și grăsimi sănătoase. Doar să și știi care sunt alegerile corecte. Pentru că a ține post te poate ajută să faci trecerea către o dietă mai sănătoasă și chiar să pierzi în greutate câteva kilograme.

Ce reprezintă postul alimentar

Postul alimentar constă în abținerea totală sau parțială de la mâncare. Poate fi vorba de postul negru, care presupune lipsa totală a mâncării, postul cu lichide, constând în hrănirea cu sucuri de legume și de fructe, sau postul restrictiv, în funcție de alegerile fiecăruia. Postul creștin ortodox reprezintă o dietă vegetariană care, în anumite zile, permite și hrănirea cu pește și fructe de mare.

Sfaturi pentru alcătuirea meniului

  • Pentru a ține post corect, fără să îți supui organismul la un șoc major, reține câteva idei de bază.
  • Consumă o varietate mare de legume și verdețuri, leguminoase, semințe, germeni și fructe.
  • Include în meniu și legume cu frunze verzi (ex: țelină, păstârnac), precum și legume dulci (morcovi, sfeclă roșie, cartofi dulci).
  • Poți face tocănițe sau supe, poți prepara legume la grătar sau la cuptor pe care să le asezonezi cu ulei de măsline, sare și condimente.
  • Cât despre salate și sandvișuri, acestea rămân cel mai simplu de pregătit.
  • Fructele (1-2/zi) reglează nevoia de dulce și aduc organsimului aport de vitamine și de fibre.
  • Avocado este fructul cu cele mai multe proteine și poate fi amestecat în salate sau aplicat pe pâine cu puțină sare și mâncat în combinație cu roșii sau roșii cherry.
  • Pentru combinația de cereale cu lapte, poți alege lapte de soia, lapte de migdale sau lapte de cocos.
  • Ardeii copți alături de ciuperci (o sursă vegetală de proteine) sunt opțiuni bune pentru prânz.
  • În zilele cu dezlegare la pește, nu ezita să te bucuri de acest aliment hrănitor și gustos.

Nu include aceste alimente în post!

Dacă îți dorești să slăbești, evită în perioada de post chifteluțele și crenvurștii din soia, cartofii prăjiți sau margarina. De asemenea, multe produse ambalate și inscripționate ca fiind 'de post' te pot induce în eroare. Citește cu atenție etichetele și, de preferat, alege alimentele naturale pe care să le ți le prepari acasă.

Știai că…

…în urma cercetărilor realizate de oamenii de știință, este unanim acceptat faptul că postul alimentar are efect antiîmbătrânire și de reducere a riscului de apariție a multor boli?

SFATUL SPECIALISTULUI

Organismul va avea sigur de câștigat

'Postul Paştelui este o bună ocazie de a îi lăsa organismului o perioadă de respiro. Mai exact, reducem cantitatea de proteine, în special cele de origine animală, şi creştem cantitatea de vegetale crude, proaspete, bogate în micronutrienţi. Chiar dacă nu ţinem acest post din motive religioase, beneficiile asupra organismului se vor manifesta oricum. Dacă nu dorim să urmăm tot postul, putem să ne alegem 1-2 zile pe săptămână în care să renunţăm măcar la carne, dacă nu chiar la orice aliment de origine animală. (dr. Șerban Damian, nutriționist acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit, www.superfit.ro)

Credit foto: Shutterstock