Hidratarea pe timpul verii. Iată cele mai bune metode!

Credit: 123rf

Hidratarea este esențială pentru funcționarea organismului, având rol în alimentația corectă, în digestie, în menținerea sănătății și chiar a tinereții.

 

Nutrienții, elementele care ajută buna funcționare a organismului, nu provin doar din alimente. Apa este cel mai important nutrient și deseori cel scăpat din vedere. Fără mâncare corpul poate rezista mai mult timp, însă fără apă doar preț de câteva zile. Apa este solventul din reacțiile biochimice care au loc în organism. Este esențială pentru menținerea circulației sângelui, pentru menținerea temperaturii corpului, pentru funcționarea metabolismului și eliminarea toxinelor. Toate acestea contribuie la o bună digestie, la obținerea și menținerea greutății optime, la frumusețea pielii și a sănătății generale.

Pași siguri pentru o bună hidratare

În timpul verii, când temperaturile sunt ridicate, când transpiri și elimini mai multă apă din corp, este necesar să acorzi o atenție accentuată hidratării.

  • Bea apă câte puțin – Hidratarea se produce atunci când bei apa treptat și va fi asimilată mai bine. Dacă bei un pahar sau mai multe dintr-o dată, cel mai probabil vei elimina repede apa.
  • Majoritatea fluidelor sunt benefice – Include în meniu fluide ca suc de fructe, ceai din plante, lapte, supă.
  • Sucurile să fie naturale – Prepară-ți un suc dintr-o portocală sau dintr-un grefruit ori din câteva feliuțe de ananas peste care adaugi apă. Vei păstra astfel și fibrele din fruct. Limonada este, de asemenea, indicată.
  • Mănâncă cinci porții de fructe și de legume pe zi – Alimente precum castravete, salată verde, ridichi, roșii, ardei gras, pepene, căpșune, ananas etc. sunt esențiale pentru hidratare. Toate conțin apă, minerale, vitamine și fibre.
  • Un shake nutritiv la micul dejun – Prima masă a zilei poate fi înlocuită sau completată cu un suc de fructe sau de legume la care adaugi semințe și cereale. Vei obține o masă nutritivă, hidratantă și sațioasă.
  • Bea apă de cocos – Alături de apa obișnuită, încearcă să bei din când în când și apă de cocos din fruct. Lichidul care se află în interiorul unei nuci de cocos este excelent pentru hidratarea corpului. Conţine multe minerale, are gust plăcut fiind și puțin dulce și merge de minune vara.
  • Atenție la cafea și la alcool – Cafeaua este diuretică, iar alcoolul deshidratează sever.

Știai că…

… organismul uman conține 70% – 75% apă?
… urina tulbure, de culoare galben închis, cu miros, este un semn care îți indică deshidratarea?
…atunci când îți este sete corpul este deja deshidratat și ai pierdut probabil 1% din apa din organism? La cca. 2% apă eliminată din corp poți resimți o stare serioasă de amețeală.

Reține!

Cantitatea recomandată în general este de doi litri de lichide pe zi. Totuși, este important de reținut că necesitatea pentru hidratarea optimă a unei persoane poate varia în funcție de: nivelul de transpirație, de temperatura din mediul în care se află, de hainele purtate, de umiditatea din aer și de efortul fizic depus. Medicul de familie sau cel nutriționist este recomandat să ofere un sfat personalizat.

SFATUL SPECIALISTULUI

Baza hidratării este apa băută constant

'Nu există altă metodă pentru menţinerea unui nivel optim de hidratare, în afara unui consum constant de apă. Mulţi oameni se sperie de ideea că trebuie să bea minim 2 litri de apă pe zi (iar în sezonul cald această valoare poate ajunge la 3-4 litri), însă trebuie înţeles că aici vorbim despre lichide la modul general, nu doar despre apă simplă. Ceaiul, supa, sucurile, laptele, fructele, legumele, chiar și berea, vinul reprezintă surse de apă, deci trebuie calculat totalul având în vedere toate aceste lichide. E important să ne hidratăm constant, pe întreaga durată a zilei. Un indicator simplu al nivelului de hidratare este culoarea urinei – cu cât este mai închisă la culoare, cu atât înseamnă că suntem mai deshidrataţi. Setea nu este cel mai bun semnal, deoarece apare abia atunci când s-a instalat deja un grad de deshidratare.' (Dr. Șerban Damian, nuriționist acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit)

dr. Șerban Damian

Credit foto: 123rf