Deosebit de aromate, gutuile sunt consumate în stare crudă, dar mai ales sub formă de: gem, dulceaţă, compot sau marmeladă. Aceste fructe sunt o sursă semnificativă de zaharuri uşor de asimilat, pectina pe care o conțin are un rol important în reducerea colesterolului, a riscului de boli cardiovasculare, dar şi în eliminarea din corp a substanţelor toxice.
Spre deosebire de alte fructe, gutuile îşi păstrează proprietăţile terapeutice chiar şi atunci când au fost preparate termic. Însă distruse unele vitamine, printre care şi vitamina C.

Gutuile conțin vitaminele B1, B2, B6, C, E, PP, provitamina A, calciu, fosfor, fier, cupru, sulf, potasiu şi sodiu. De asemenea au şi apă, zaharuri, tanin, pectine, protide şi acizi organici.

Efecte bune în scăderea kilogramelor

Foarte potrivite în dietele de slăbire deoarece au puţine calorii (63 kcal/100g), gutuile sunt bogate și în fibre alimentare, care împiedică asimilarea grăsimilor. Au, în plus, proprietăţi diuretice şi depurative, favorizând eliminarea toxinelor. Două sau trei gutui incluse în meniul zilnic sunt chiar recomandat.

Folosite la murături și la preparerea unui desert sănătos

  • Consumate proaspete gutuile sunt mult mai valoroase din punct de vedere nutriţional.
  • Aceste fructe pot fi preparate şi la cuptor (gutui coapte cu pui/curcan sau cu scorţişoară)
  • Gutuile dau gust bun şi murăturilor. Se pot adăuga câteva felii în borcanul cu gogoşari sau pot fi puse la murat ca atare.
  • Pelteaua este un desert gustos. Pentru a păstra cât mai mult din proprietăţile nutritive fructele se pot fierbe timp de 30 de minute, trei zile consecutiv.

Avertizare asupra consumului!

”În general, persoanele cu ulcer gastric, ulcer duodenal sau doar o hiperaciditate gastrică îşi selectează singure alimentele care le pot provoca un puseu dureros. Dacă afecţiunea de bază este tratată corect, există voci care spun că respectarea strictă a unei diete nu mai este necesară. Dacă gustul sau hiperaciditatea gastrică nu va permit să le consumaţi, există multiple alternative toamna care să vă facă să vă placă acest anotimp!”, spune medicul specialist în diabet și boli de metabolism Ciprian Constantin.

Ideal, să fie mâncate ca atare

”Gutuile pot fi parte a unei cure de slăbire sau în diete adaptate pentru diverse afecţiuni, dar ideal ar fi să fie consumate ca atare şi nu gătite, în mâncare sau în dulceaţă. Pot constitui gustări independente ori desert pentru prânz. Sunt fructe de sezon în România şi greu accesibile în altă perioadă a anului. De obicei consumatorul se bucură de aceste fructe mai ales toamna tâziu, când, după prima brumă, sunt coapte şi au un gust inconfundabil.” (Dr. Ciprian Constantin, Coordonator secţie Diabet şi Nutriţie Spitalul de Urgenţă Carol Davila)

Dr. Ciprian Constantin

dr. Ciprian Constantin

Credit foto: Shutterstock