Ba de frică, ba din lipsa banilor, ne ascundem zâmbetul în palmă. În loc să luăm măsuri încă de la primele semne ale unor probleme dentare. Considerăm firească pierderea dinților odată cu înaintarea în vârstă. Și ne tratăm după ureche durerile insuportabile şi sâcâitoare. Or, vizita la stomatolog ne-ar putea scuti de neplăceri. De ce? Pentru că nu ne îngrijim gura cum se cuvine. Iar gura sănătoasă nu e un lux!

Cariile apar oricum

Total neadevărat! Dantura bine îngrijită nu se cariază. Bacteriile sunt aliaţii de nădejde ai cariilor şi inamicii noştri de temut. Saliva, resturile de mâncare, tartrul şi chiar periuţa de dinţi le oferă tot confortul. Acidul produs de bacterii atacă smalţul. Sapă adânc şi transformă dintele sănătos într-un crater. În plus, şi gingiile au de suferit. Dat fiind că toată activitatea asta trece neobservată, ajungem la medic prea târziu, când nervul e asediat şi începe să dea semne de iritare, prin dureri de nedescris. Deși cei mai mulți cred că sănătatea dentară constă în dinți fără carii, adevărul e altul. Semnalele de alarmă apar odată cu sângerarea și inflamarea gingiilor, anunțând instalarea unor infecții grave.

8 pași pentru gura sănătoasă

Acum, când oferta de pastă de dinţi şi de produse pentru îngrijirea danturii e atât de variată şi de bogată, e chiar păcat că mai întâmpinăm probleme. Iată câțiva pași simpli prin care îți poți întreține sănătatea gurii:

1.Periuța se schimbă des

Periuța de dinți trebuie utilizată numai cu scopul care îi dă și numele. Fiecare membru al familiei trebuie să aibă periuța lui și să o schimbe măcar o dată la 3 luni, nu numai atunci când se deteriorează.

2.Ața dentară e utilă pentru gura sănătoasă

Deși considerată moft, aţa dentară aduce beneficii, ajungând în locurile în care periuţa nu are acces.

3.Periajul trebuie efectuat corect

Multă lume se spală pe dinţi doar pentru a înlătura mirosul neplăcut al gurii. Or, periajul dinţilor numai dimineaţa şi seara, în grabă, nu e suficient pentru înlăturarea bacteriilor. Sunt necesare cel puţin 3 minute de periaj, după fiecare masă sau gustare, insistând pe fiecare dinte în parte. Limba are şi ea nevoie de curăţenie, aşa că nu trebuie neglijată.

4.Apa de gură nu e opțională

Această finalizează cu succes procedura de igienizare a gurii, reuşind să înlăture şi cele mai ascunse dintre bacterii. Iar medicul stomatolog e singurul care îți poate recomanda setul de produse de igienă dentară necesare problemelor tale.

5.Eşti ceea ce mănânci

Zahărul şi carbohidraţii sunt preferaţii bacteriilor în materie de hrană. Prin urmare, orice mâncare sau băutură ce conţine asemenea «delicii» sunt favorabile dezvoltării şi înmulţirii bacteriilor. Nu trebuie să renunţi la ele, ci să acorzi atenţie deosebită curăţării danturii după ce le consumi.

6.Împrieteneşte-te cu fluorul

În orice reclamă e scos la înaintare şi nu e «lecţie» de îngrijire a dinţilor în care să nu fie pomenit. Şi nu degeaba. Căci fluorul e o minune a stomatologiei zilelor noastre. Ştie să pătrundă în smalţul dinţilor, să-l întărească şi să facă dantura mai rezistentă în faţa atacurilor bacteriene.

7. Gingiile la control

Printre cauzele comune care declanseaza sangerarea gingivala regasim bolile gingivale, traumatismele provocate de un periaj agresiv sau de consumul unor alimente fierbinti, fumatul sau mestecatul tutunului, dereglarile hormonale, lipsa vitaminei K, folosirea unor proteze dentare necorespunzatoare sau utilizarea unor medicamentatii neadecvate si chiar instalarea unor boli, precum leucemia.

8.Vizitează-ţi stomatologul

O dată la 6 luni nu e chiar greu de ajuns la stomatolog. O igienizare completă, care consta in detartraj, periaj profesional si air flow, pentru a indeparta placa bacteriană, făcută de profesionist, te scapă de neplăceri pe termen lung.

Fiecare cu nevoile lui

„Îngrijirea orală corectă presupune obligatoriu minimum două periaje pe zi. Modul de igienizare bucală (metoda de periaj și produsele necesare) este strict personalizat, conceput și recomandat numai de către specialist. De asemenea, se recomandă consultul stomatologic de minimum două ori pe an. Pentru întreținerea sănătății bucale, evitarea glucidelor și a zaharurilor este foarte importantă. Dacă totuși se consumă, este imperios necesară igienizarea imediată. Se poate utiliza guma de mestecat fără zahăr în situațiile în care acest lucru este imposibil. Sunt de preferat fructele și legumele tari, care favorizează salivația.”, spune Conf. Univ. Dr. Mihaela Adina Dumitrache, șef catedră Sănătate Orală, UMF „Carol Davila”, București.

Sursa foto: Shutterstock