Gimnastica oculară. Cum să ne menținem ochii sănătoși

Gimnastica oculară. Exerciții pentru ochi obosiți

Se spune că ai grijă de ceva 'ca de ochii din cap'. Și totuși, cât de mult ai grijă de ochii tăi? Află de la medicul oftalmolog cum te ajută gimnastica oculară și ce afecțiuni poate trata sau preveni.

Sănătatea ochilor a reprezentat dintotdeauna un subiect de interes pentru majoritatea oamenilor. Gimnastica oculară este o descoperire mai nouă. 'Din cele mai vechi timpuri, s-au încercat diferite exerciții oculare pentru a încerca vindecarea sau prevenirea bolilor oftalmologice', observă dr. Ioana Gobej, medic specialist în oftalmologie. 'În zilele noastre, puține dintre ele și-au demonstrat însă eficiența în mod real. În medicina modernă, bazată pe dovezi, tratamentele bolilor oftalmologice se fac ținându-se cont de studii'.

Citește și: Tomografia intraoperatorie în timp real ușurează intervențiile la ochi

Când este recomandată gimnastica oculară

Așa-numita gimnastică oculară este însă dovedită în mod științific a fi de ajutor. 'Ea poate fi recomandată de oftamolog sau ortoptician în diferite situații. Nu este folosită pentru a vindeca boli oftalmologice, ci, mai degrabă, pentru a crește confortul ocular', ne lămurește specialistul care adaugă: 'cel mai frecvent, aceasta se recomandă în cazul unor anomalii ale mișcărilor oculare, ambliopie, astenopie acomodativă. Adesea, gimnastica oculară este însoțită și de alte tratamente pentru a fi eficientă'.

Gimnastica oculară. Exerciții pentru ochi obosiți

Dacă petreci timp în fața unui ecran sau citești mult, medicul îți recomandă regula 20-20-20. Exercițiul are ca scop relaxarea ochilor și prevenirea simtpomelor astenopiei acomodative, care se manifestă prin ochi roșii, lacrimație, vedere încețoșată, durere oculară. Ar trebui să faci o pauză la fiecare 20 de minute de solicitare a ochilor. Te vei uita timp de 20 de secunde spre orizont la 20 de picioare (echivalentul a aproximativ 6 metri în sistemul metric). Pentru a crește confortul ocular atunci când scrii, citești, stai în fața ecranelor sau orice altă activitate desfășurată la distanță mică de ochi, sunt indicate exercițiile de convergență. Acestea sunt coordonate, de obicei de ortoptician, în cadrul unor ședințe de reeducare oculară.

Metode de a preveni bolile oculare

'Gimnastica oculară trebuie făcută întotdeauna la recomandarea medicului sau a ortopticianului. Altfel, poate fi ineficientă sau chiar să aibă efecte negative asupra ochilor. Există, însă, multe alte metode prin care îți poți menține ochii sănătoși. Dieta și stilul de viață sunt foarte importante în această privință. Pentru prevenirea și pentru a reduce progresia bolilor oculare, adoptă o dietă bogată în fructe și legume (mai ales legume cu frunze verzi), nuci, migdale, alune și alte tipuri de semințe oleaginoase, pește gras, ulei de măsline. Mișcarea regulată timp de 30 de minute zilnic sau practicarea unui sport sunt recunoscute a fi un factor adjuvant pentru diferite patologii oculare. Protejează-ți ochii de razele UV prin purtarea ochelarilor de soare și utilizarea cremelor SPF pentru față. Ar fi bine să-ți cunoști istoricului familial și a celelalte boli de care suferi. Examinarea periodică a ochilor de către un oftalmolog este esențială. Așa pot fi depistatate și prevenite patologii grave precum glaucomul, degenerescența maculară legată de vârstă, retinopatia diabetică sau hipertensivă. Un consult complet cu examinarea fundului de ochi dilatat ar trebui realizat o dată la unul-doi ani pentru orice pacient. Astfel, se pot depista și trata patologii care, de multe ori, nu dau niciun simptom,' spune dr. Ioana Gobej.

Citește și:

Sursa foto: 123rf.com