Falsurile în lumea modei

Falsurile în lumea modei

Produsele contrafăcute vor exista pe piață atât timp cât se vor afla doritori care să le cumpere. Și, judecând după explozia de Adibas, Channel sau Rey Ban, categoric numărul lor e mult mai mare decât putem contabiliza. Să nu vă închipuiți că românii sunt fruntași sau că dețin monopol pe moda purtării fake-urilor. Nici pomeneală. În America, de exemplu, se fac studii serioase despre comportamentul individului, cu rezultate extraordinare pentru antropologii mileniului următor care vor avea material suficient să ne analizeze evoluția. New York Times a vrut să demonstreze printr-un astfel de studiu ce bizar poate fi comportamentul indivizilor când se raportează la obiecte și lucruri pe care ei le consideră valoroase. Au ales aleatoriu 250 de studenți cărora le-a oferit ochelari de soare după ultimele tendințe. Jumătate din ei au fost informați că au primit ochelari creați de un designer cunoscut fiind extrem de costisitori, iar celorlalți li s-a spus că sunt ochelari no-name, luați de la bazar. Obligația lor a fost să nu se despartă de ochelari pe perioada studiului, să-i poarte în campus și la cursuri, așezați pe cap. Diferențele de comportament au ieșit la iveală în timpul unui test la matematică: 60% din studenții care știau că dețin ochelari contrafăcuti și ieftini au copiat, au chiulit sau au trișat. În grupa celor cu ochelari de firmă doar 20% au călcat strâmb la test. Ceea ce ne spune că, iată, o banală pereche de ochelari ne poate schimba comportamentul și ne poate influența deciziile ce țin de morală și etică. Rezultatul acestui test îi vizează în primul rând pe americani și mai puțin pe romani.
Nu suntem de acord cu falsurile. Dar exista nuanțe asupra cărora putem reflecta în tihnă. Să luăm un termen care ne place: designer-inspired. În traducere liberă: îl apreciez pe designer, îi cunosc creațiile, îi recunosc valoarea, dar fac și eu un lucru aproximativ la fel fără să mă folosesc gratuit de logo și brand.
Gențile create de marile case de modă sunt cele mai des imitate de comercianții locali. Un alt studiu spune că oamenii sunt foarte predispuși să creadă că o geantă contrafăcuta este indubitabil de firmă dacă o poartă o femeie îngrijită, îmbrăcată cu stil și în tendințe. Așadar, o geantă, fie chiar și-un fals grosolan, agățată de brațul unui om având aura prosperității ștanțată pe celelalte haine și accesorii, va arăta cât se poate de originală. Știti de ce? Pentru că eforturile adiacente pe care le facem pentru look-ul nostru sunt percepute foarte exact de cei cu care interacționam sau chiar de simpli trecători pe stradă. Dacă alegi să porți produse contrafăcute îți pui singură o etichetă pe care e posibil să n-o meriți: aceea de nesiguranță, de spoială gratuită, de superficialitate, arăți lipsă de informații corecte și concrete asupra stilului personal și asupra modului cum te vezi și cum te situezi în raport cu ceilalți. Nu e păcat!? Pentru că există genți de calitate, din piele, care păstrează linia modei fără să imite o piesă de rezistență a unor case cu tradiție în domeniu. Și dacă încă nu ai ajuns la nivelul financiar în care să poți asorta o geantă de câteva mii de euro, riști să investești într-un produs care va trece drept fake. Nivelul de trai trebuie să se reflecte nu doar în geantă, ea devenind un biet capriciu și nu un scop în sine sau o demonstrație a eforturilor financiare făcute pentru achiziționarea ei.

Copyright: porechenskaya / 123RF Stock Photo