Dovleacul și beneficiile sale pentru fiecare dintre noi

Credit foto: Shutterstock

Una dintre vedetele toamnei în bucătărie, dovleacul, încântă simțurile și totodată, printr-un consum adecvat, poate proteja inima, imunitatea, poate oferi într-o măsură protecție anti-cancer și poate spori fertilitatea.

 

Dovleacul este unul dintre alimentele cele mai nutritive, cu un conținut ridicat în vitamine și minerale și puține calorii. Acest fruct este una dintre cele mai bune surse de beta-caroten, antioxidantul puternic care dă fructelor și legumelor nuanța portocaliu și care se transformă în organism în vitamina A. De asemenea, conține vitamina C, vitamina E, riboflavină, potasiu, cupru și mangan, fier, magneziu, folați, fosfor alături de carbohidrați și fibre.

Mai multe studii realizate de cercetători, la nivel mondial, sugerează că un consum susținut de dovleac poate să scadă riscul de obezitate, de instalare a diabetului și a bolilor de inimă. Totodată conferă energie organismului și ajută la scăderea în greutate. Iar datorită beta-carotenului pe care îl conține, pot fi reduse anumit tipuri de cancer, oferă protecție împotriva astmului și întârzie îmbătrânirea organismului.

Îmbunătățește imunitatea

Pentru că este bogat în vitamina C și beta-caroten, dovleacul îmbunătățește rezistența organismului.

Protejează inima și presiunea sanguină

Consumul de dovleac face bine inimii. Fibrele, potasiul și vitamina C conținute de acest aliment susțin sănătatea cordului. Potasiul este important în tratamentul hitertensiunii și este asociat cu reducerea riscului de accident vascular cerebral, protecție împotriva pierderii masei musculare și păstrarea densității osoase, precum și reducerea riscului de formare a pietrelor la rinichi.

Protecție anti-cancer

Un tip particular de cancer, asupra căruia s-au descoperit efecte pozitive datorită conținutului de beta-caroten în dietă este cancerul de prostată, susțin cercetătorii Departamentului de Nutriție de la Harvard. De asemenea, s-a constatat că beta-carotenul are o acțiune inversă asupra dezvoltării cancerului de colon în urma unui studiu realizat în rândul populației japoneze.

Crește fertilitatea

Femeile care consumă mai mult fier din surse vegetale, cum ar fi dovleac, spanac, fasole, dovleac, roșii și sfeclă, au o mai bună rată de fertilitate, potrivit Școlii Medicale de Sănătatea Publică Harvard. Iar vitamina A din dovleac este, de asemenea, esențială în timpul sarcinii și a alăptării.

Știai că…

…dovleacul întreg poate fi păstrat într-un loc răcoros și la întuneric până la două luni?

Benefic pentru viitoarele mămici

Orice fruct aflat în sezonul sau este o alegere importantă în cadrul unei diete variate, iar dovleacul este foarte versatil, gustos și beneficii chiar și surprinzătoare. Dr. Ruxandra Pleșea declară: 'Poate fi consumat sub formă de supă, ca parte a mâncărurilor de legume, ca desert, dacă este copt în cuptor și servit cald cu scorțioșoară. În scala alimentelor cu conținut crescut de antioxidanți, dovleacul ocupă un loc foarte bun, este un aliment cu proprietăți antiinflamatorii (conține grăsimi de tip omega 3, vitamine, minerale), așadar vă sfătuiesc să-l consumați din plin în această toamnă. Vă gândiți să procreeați un bebeluș? Consumați frecvent dovleac deoarece este foarte bogat în folați, vitamine importante în dezvoltarea fătului încă din primele săptămâni ale sarcinii.', spune medicul.

Când mănânci dovleac des, hidratează-te foarte bine!

'Datorita continutului crescut de fibre alimentare ce favorizează tranzitul intestinal, va sfătuiesc ca în perioadele în care consumați frecvent dovleac, să vă hidratați foarte bine. Fibrele care nu sunt însoțite de lichide pot cauza neplăceri gastrointestinale precum balonare, crampe, diaree. Acest lucru este valabil ori de câte ori vă cresteți brusc aportul de fibre alimentare în dietă.' (dr. Ruxandra Pleșea, medic specialist în diabet și boli de nutriție, clinica Sanamed)

Vezi o metoda rapida de a face dovleac copt!

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea

Credit foto: Shutterstock