Dinții pătați au nevoie de atenție sporită. Cum să-ți ferești dantura de pete

Dinții pătați

Dinții pătați nu sunt tocmai aspectuoși. Mai mult, petele pot masca anumite probleme dentare mai greu de rezolvat atunci când se agravează. Din fericire, ne putem proteja dinţii de alimentele care îi pătează.

Cu toţii ne dorim o dantură albă şi strălucitoare. Iar alimentele care pot păta dinţii sunt foarte bine cunoscute. Nu le putem exclude pe toate din alimentație. Unele sunt sănătoase, altele, pur și simplu, ne plac. De aceea, vizita la stomatolog poate oferi soluții pentru a scăpa de dinții pătați.

Dinții pătați au nevoie de igienă

Oricât de mult ne-ar plăcea, unele alimente şi băuturi colorează dinţii. Cafeaua, ceaiul, vinul, unele legume şi fructe (în special afine, coacăze, sfeclă roşie, citrice etc.), sucul de roşii, băuturile carbogazoase sunt câteva dintre ele. Deoarece produc în smalţul dentar microcavităţi în care aderă mult mai bine substanţele colorate.

“Pentru că la multe dintre aceste alimente nu putem renunţa, următorul cel mai bun lucru pe care îl putem face pentru dantura noastră este prevenţia. Deşi coroanele dentare, faţetele şi albirea profesională pot face ca dinţii să arate mai puternici şi mai strălucitori, alegerea cea mai sănătoasă (şi mai ieftină!) este evitarea apariţiei cariilor şi a petelor prin intermediul unei bune igiene dentare şi prin consumul într-un mod moderat şi cu atenţie a alimentelor care pot păta dinţii., recomandă dr. Mihaela Dan, specialist ortodont în cadrul Clinicii Orto-Implant Expert.

Cum protejezi dinții de pete

Iată câteva sfaturi pentru protejarea dinţilor fără a limita mici plăceri ale vieţii:

1.Folosirea paiului

Cafeaua, ceaiul, sucurile carbogazoase şi nu numai, băuturile sportive şi vinul pot păta dinţii din cauza acidităţii lor. Consumul lor cu paiul va reduce contactul acizilor şi substanţelor cromogene cu dantura şi, implicit, riscul de colorare.

“Ceaiurile de toate felurile, inclusiv cel alb, s-a dovedit că pătează dinţii şi erodează smalţul. La fel, nu numai vinul roşu poate decolora dinţii, ci şi cel alb – care, în mod surprinzător, este chiar mai acid decât cel roşu şi poate provoca mai multe daune. Limitarea consumului acestor băuturi va fi benefică atât pentru sănătatea orală, cât şi pentru sănătatea noastră generală., spune specialistul ortodont.

2.Fructe şi legume benefice

O dietă benefică pentru dinţi poate reprezenta un avantaj în păstrarea unui zâmbet frumos şi sănătos. “Fructele şi legumele tari, bogate în fibre, curăţă prin efectul mecanic dinţii şi stimueaza fluxul salivar ce spală dinţii. Alunele, nucile, migdalele etc. îndepărtează parţial depunerile de pe dinţi, datorită faptului că sunt tari, iar proteinele pe care le conţin protejează smalţul dentar. Nu în ultimul rând, legumele verzi – broccoli, spanac şi unele tipuri de salate – conţin fier, ce formează la nivelul smalţului o barieră protectoare împotriva acizilor.”, explică specialistul ortodont.

3.Brânza

Brânza protejează dinţii de acizi prin reducerea pH-ului şi prin conţinutul de calciu, proteine şi fosfor. Nu întâmplător francezii, rafinaţi consumatori de vinuri, asociază vinul cu brânzeturile.

4.Clătirea cu apă

Uneori, alimentele care pătează dinţii nu pot fi evitate, multe dintre ele fiind alegeri sănătoase, însă există anumite trucuri care ne pot proteja de efectele lor negative asupra dinţilor.

“Eliminarea din dietă a fructelor de pădure, spre exemplu, nu este o opţiune, însă putem preveni decolorarea dinţilor ca a urmare a consumului lor. Un prim pas este să nu permitem alimentelor şi băuturilor care cauzează pete să rămână în gură pentru mult timp, fiind recomandat ca ele să fie mestecate şi înghiţite rapid. De asemenea, imediat după consumarea alimentelor colorate este indicat să ne spălăm pe dinţi. Însă cum acest lucru nu este întodeauna posibil, o alternativă la îndemână este clătirea gurii cu apă, pentru a îndepărta acizii şi substanţele colorante.”, recomandă dr.Mihaela Dan, specialist ortodont.

5.Guma de mestecat

Folosită pentru o scurtă perioadă imediat după masă, guma de mestecat înlocuieşte parţial periajul, spălând dinţii prin stimularea fluxului salivar şi curăţându-i prin mişcările limbii şi ale obrajilor.

6.Periajul profesional şi air-flow-ul

Atât periuţa profesională, cât şi jetul de apă cu bicarbonat al air-flow-ului, sunt cele mai eficiente metode profesionale de curăţare a microdepunerilor de pe suprafaţa smalţului.

Sursa foto: 123rf.com

Loading...