De Sărbători, pofteşte cu măsură!

De Sărbători, pofteşte cu măsură!

Sărmăluţe, cârnaţi, caltaboş, piftie, salată beuf se vor afla, cu siguranţă, în meniul de Sărbători. Și să nu uităm de prăjituri, de cozonaci şi de alte deserturi delicioase. Totuşi, poţi să nu-ţi faci griji pentru siluetă şi sănătate, dacă vei ţine cont de recomandările medicului nutriţionist.

 

Specialităţile culinare de pe mesele de Crăciun şi de Revelion încântă prin aspect, gust şi savoare. De asemenea, vizitele la rude, la prieteni şi, în general, vacanţa de iarnă sunt alte ocazii de 'mici degustări' sau mese în toată regula. De aceea, medicul specialist în nutriţie Şerban Damian ne oferă soluţii reale şi practice să nu ne îngrăşăm în această perioadă a anului. Greu de crezut? Aplică şi vei vedea cu ochi tăi. Dar, atenţie, chiar şi cu cele mai bune recomandări, cea mai importantă este determinarea fiecăruia.

Trucuri pentru starea de bine înainte şi după masă

  • Consumă cu moderație cârnați, friptură (de preferat cu mai puţină grăsime), sarmale (aprox. 3 bucăţi), piftie (o porţie), caltabos. Şi încearcă să nu le combini pe toate la aceeaşi masă.
  • Salata de beuf poate fi preparată cu mai puţină maioneză.
  • La unele preparate, inclusiv ca dressing la salatele verzi, poţi încerca iaurt în loc de smântână.
  • Mezelurile din muşchi sunt cele mai recomandate.
  • Alege pâinea cu făină integrală neagră, graham, (sau cea făcută în casă, în care ştii exact ce ingrediente ai inclus) decât pâinea din făină albă. Sau, consumă două, trei felii de pâine prăjită.
  • Una dintre mesele zilei poate să fie alcătuită din fructe, la care pot fi adăugate şi oleaginoase (max. 50g – nuci, alune, migdale, fistic, caju). Fructele este bine să fie consumate ca o masă separată şi nu ca desert deoarece se digeră diferit de restul alimentelor. Totodată însă conferă energie şi o cantitate importantă de vitamine, minerale şi fibre.
  • Poţi consuma o felie de ananas proaspăt înainte de masă, deoarece ajută 'arderile' şi conţine foarte multe fibre.
  • Este indicat să consumi o porţie de supă ușoară sau o ciorbiţă de legume, pe zi.

Nu uita!

Dacă dansezi la petrecere sau dacă mergi pe jos, câte o jumătate pe oră în fiecare zi, contează foarte mult pentru o digestia bună şi pentru articulaţii.

De Sărbători există riscul de intoxicaţii şi de kilograme în plus

'Este foarte adevărat că în tradițile noastre prepararea unor  reprezintă un reper important, însă trebuie să ne amintim că pericolele exceselor alimentare nu ne scutesc nici de sărbători. De la intoxicații alimentare și până la acumulare de kilograme, excesul de preparate hipercalorice, cu conținut mare de grăsimi saturate și zahăr, are același efect asupra organismului indiferent de momentul din an în care le consumăm. La fel și excesul de alcool, pentru că celulele hepatice nu fac diferența între o zi obișnuită și una de sărbătoare. Este de preferat să vă limitați la două, trei pahare de vin de bună calitate și eventual unul, două pahare mici de tărie, iar aceasta să fie produsă din materie primă naturală.' (Şerban Damian, nutriționist acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit)

Dr. Serban Damian poza nou mic

Credit foto: 123rf.com