Pentru că ne aflăm în Postul Paștelui merită să aprofundăm informațiile despre unul dintre cele mai alese alimente în rândul celor care vor să evite în această perioadă produsele de origine animală (din carne, brânză, lapte, ouă). Soia este o plantă care provine din Asia și are un conținut mare de proteine vegetale și amonoacizi esențiali. Pe lângă acestea, mai include calciu, fier, zinc, fosfor, magneziu, complexul de vitamine B, fibre și acizi grași omega-3.

Pe piața alimentară se găsesc foarte multe produse ca tofu (brânză de soia), iaurt din soia, lapte din soia fortificat cu calciu, pateuri din soia, cremvurști din soia. Fiecare dintre aceste alimente pot fi consumate ocazional, în cantităţi moderate. Iată ce recomandă medicul specialist: ”Produsele din soia au locul lor într-o dietă echilibrată și flexibilă, mai ales dacă sunt cele ce provin prin fermentarea boabelor de soia. Acestea conțin proteine de înaltă calitate, glucide lente, fibre și fitochimicale cu proprietăți benefice. Produsele intens procesate din soia, destinate perioadei de post conțin și declară pe eticheta de produs, numeroși aditivi alimentari de care trebuie să fim perfect conștienți.”, spune dr. Ruxandra Pleșea.

Cele mai bune produse

Alimentele naturale, care sunt preparate după metode tradiționale asiatice și care au o lungă perioadă de fermentație, sunt tofu, miso (pasta de fasole din soia), edamame (soia verde), muguri de soia (din boabele încolţite), tempeh (boabe de soia fermentate cu mucegaiuri) sau tamari și shoyu care sunt sosuri realizate 100% din boabe de soia.

Efect benefic asupra colesterolului

Laptele din soia poate reduce cantitatea de colesterol din organism. De asemenea, s-a demonstrat în urma studiilor realizate de-a lungul timpului că proteinele din soia scad nivelul de trigliceride în timp ce conservă colesterolul bun (HDL). Iar boabele de soia conțin fibre solubile care intervin în absorbția și metabolizarea colesterolului.
Alte beneficii atribuite consumului de soia sunt îmbunătățirea sistemului cardiovascular și osos și ameliorarea, în cazul femeilor, a simptomelor de la menopauză.

Nou studiu: soia ar putea ajuta viitoarele mămici

Consumul de soia regulat poate ajuta femeile care urmează tratamente de fertilizare (in vitro), conform unui nou studiu realizat la Harvard. Cercetarea, care a fost publicată la începutul acestui an, a inclus 239 de femei, în perioada 2007 – 2012. Cele la care s-au înregistrat efecte pozitive au consumat o porție de soia (ex. tofu, burgeri vegetarieni pe bază de soia, tempeh etc.) la fiecare două-trei zile, iar coordonatorul studiului, Russ Hauser, profesor de fiziologie pentru reproducere în cadrul Frederick Lee Hisaw, susține că femeile care doresc să devină mame ar trebui să ia în considerare mai mult consumul de soia.

Soia cu zahăr, coloranți și arome trebuie ocolite

”Boabele de soia ca atare, miso, tempeh și edamame sunt produse în care se păstrează foarte bine proprietățile produsului inițial, iar fermentarea duce la apariția de probiotice benefice. Specialitățile din soia cu un conținut adăugat de zahăr, coloranți, arome și alți agenți de texturare trebuie ocolite. Procesarea industriala presupune de multe ori scăderea calității nutritionale. Boabele de soia, din familia lguminoaselor conțin isoflavone, ce conferă acestui aliment proprietățile sale, însă prin prelucrare va scădea nivelul de isoflavone și este adaugată o cantitate mai mare de grăsimi saturate, zahăr, sare și aditivi.” (dr. Ruxandra Pleșea, medic specialist Diabet, Nutritie și Boli Metabolice, ruxandra.plesea@sana-med.ro)

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea

Credit foto: 123rf