De ce este importantă încălzirea înainte de mișcare?

De ce este importantă încălzirea înainte de mișcare?

Vremea frumoasă de afară la început de sezon estival este un bun prilej pentru a face mișcare, fie că ești deja printre admiratorii acesteia, fie că vrei să începi acum să trăiești sănătos. Plimbarea, alergarea, mersul pe bicicletă, tenisul, fotbalul, voleiul, baschetul, mersul pe role, toate tipurile de mișcare necesită încălzire. Altminteri, este posibil ca mișcarea să facă mai mult rău decât bine.

Indiferent de activitatea fizică aleasă, încălzirea este extrem de importantă. De ce este nevoie de încălzire? Ce este aceasta și cum se face sigur și eficient?

Încălzirea, o etapă indispensabilă

Încălzirea înaintea unei activități fizice este o etapă de tranziție între repaus și efort, necesară pentru a pune în mișcare progresiv organismul (articulațiile, mușchii, sistemul cardio-respirator, psihicul). Înțelegem prin încălzire toate măsurile care permit obținerea unei stări optime de pregătire fizică și psihică înaintea unui antrenament sau unei competiții. Încălzirea joacă un rol important în prevenirea accidentărilor. Principalul efect al încălzirii este creșterea temperaturii corpului și a mușchilor care vor fi solicitați în timpul activității ce va urma. Încălzirea îi asigură sportivului cele mai bune condiții pentru a depune maximum de efort. Tocmai de aceea încălzirea favorizează creșterea performanței sportive și scăderea riscului de accidentare.

Cum se derulează încălzirea?

Încălzirea trebuie să fie progresivă și să dureze între 10 și 20 de minute. Ea trebuie să conțină o fază generală și o fază specifică sportului practicat. Faza generală se adresează întregului corp și presupune efectuarea activității fizice propriu-zise, dar în ritm lent și efort progresiv. Iată câteva exemple: alergare ușoară (10 minute), accelerând progresiv; înot ușor (10-15 minute); pedalat cu viteză mică (10-15 minute); joc de glezne, pas adăugat, sărituri ușoare, fandări, întinderi, genuflexiuni, rotiri ale umerilor, brațelor, picioarelor, răsuciri ale trunchiului. Pentru a obține efecte maxime ale încălzirii, mai ales înaintea unor competiții sau a unui efort susținut, se pot folosi creme încălzitoare. Crema încălzitoare acționează la nivelul mușchilor, tendoanelor și ligamentelor ce urmează a fi solicitate pe parcursul activității fizice. Efectul de căldură la nivel local determină vasodilatația, proces care îmbunătățește circulația, asigură transportul oxigenului și al nutrienților, stimulând metabolismul celular, favorizează starea de bine și relaxarea musculaturii. Căldura ajută și la creșterea elasticității țesuturilor, ducând la performanță crescută și la prevenirea accidentărilor în cursul activităților sportive.

Sursa foto: Flickr.com