În opinia hipnoterapeutului Eugen Popa, există mai multe metode fezabile prin intermediul cărora putem face față presiunii. Specialistul ne învață cum transformăm stresul rău în stres bun (eustres). Astfel, vei face față atât stresului cronic, care implică anxietatea și așteptări ridicate de la fiecare eveniment cu minimă importanță, cât și formei acute, care tulbură liniștea doar în momentele de maxim interes, cum ar fi o întâlnire importantă, o prezentare în fața unui public sau o competiție sportivă.

 

Cum transformăm stresul rău în stres bun. Schimbă perspectiva

“Un concept care devine din ce în ce mai important în ceea ce privește presiunea este „perspectiva asupra stresului”. Observă că provocările stresante îţi pot accentua concentrarea, îţi consolidează motivația și îţi oferă oportunități de învățare și realizare. În acest caz, ai o stare de spirit „pozitivă”. În schimb, dacă stresul se manifestă ca experienţă neplăcută, debilitantă și puternic tulburătoare, atunci ai o stare de spirit ‘negativă’.

Atunci când oamenii se confruntă cu o zi despre care știu că va fi o provocare, persoanele cu o stare de spirit „pozitivă” vin cu strategii de coping, își sporesc performanța și își încheie ziua cu energie. Pentru persoanele cu o mentalitate ‘negativă’, se întâmplă exact contrariul. Perspectivele stresului nu sunt vizibile doar la adulți, primele semne vizibile putând fi recunoscute încă din adolescență. În principiu, cei care cred în beneficiile potențiale ale stresului sunt mai puțin predispuși să se simtă stresați în urma evenimentelor dificile”, explică hipnoterapeutul Eugen Popa.

Citește și: Stresul la locul de muncă. Sfatul psihologului despre cum scapi de stres la locul de muncă

Cum ne schimbăm perspectiva “negativă” asupra stresului?

Pentru ca să transformăm stresul rău în stres bun, există soluții. Hipnoterapeutul este de părere că, atunci când suntem plini de anxietate din cauza presiunii continue de la locul de muncă sau din cauza unui eveniment stresant, o soluție pe termen scurt poate fi să ne uităm la un film horror. Frica indusă cu intenţie poate calma creierul, ducând la o recalibrare a emoțiilor noastre.

“Eustres (“eu” înseamnă “bun” în limba greacă) este stresul plăcut, care nu dăunează sănătății cuiva. Este sentimentul pe care îl avem atunci când suntem captivați de cineva și ne îndrăgostim. Simțim eustres atunci când jucam un impecabil joc de tenis. Simțim stresul bun atunci când primim un  premiu sau când ascultăm copilul cântând pe scenă. Toate acestea reprezintă stresul în forma sa cea mai bună”, declară Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.

Cum transformăm stresul rău în stres bun primind încurajări

Specialistul afirmă că un simplu mesaj de încurajare de la un prieten sau de la partenerul de viață ar putea să producă eustres.

“Trimiterea unui mesaj către partener sau unui prieten care se confruntă cu o sarcină dificilă îl poate face să se simtă mai bine. Există un studiu realizat de psihologul Emily Hooker. Subiecții efectuau anumite sarcini stresante, precum matematica mentală sau susținerea unui discurs în public. În tot acest timp, tensiunea arterială și ritmul cardiac le-au fost înregistrate. În timp ce așteptau să înceapă, o parte dintre participanți au primit mesaje de la parteneri. Aceste mesaje au fost fie de susținere (Nu îţi face griji. Este doar un studiu. Vei fi în regulă), fie banale (E frig aici). Analiza datelor fiziologice au arătat că şi textele banale, au redus tensiunea arterială ale participanților. Efectul a fost vizibil atât în timpul pregătirii, cât și în timpul sarcinii propriu-zise. Când ne aflăm sub presiune psihologică, pare mai util să ni se reamintească faptul că există cineva care are cu adevărat grijă de noi, decât să primim sfaturi avizate”, consideră Eugen Popa.

Citește și: Nefericirea în cuplu este cauzată de lipsa de comunicare

Cum transformăm stresul rău în stres bun. Prezența unei persoane dragi

O altă metodă care poate transforma stresul nociv în Eustres este simpla prezență fizică a unei persoane dragi nouă.

“Simpla vizualizare a unui om iubit poate modera răspunsul fiziologic al corpului la stres. De aceea, este foarte important pentru noi să trăim mereu conștient momentul când o persoană dragă nouă este în preajma noastră. De multe ori trec zilele și nu conștientizăm că trăim clipe frumoase, unice, în care prezența unui suflet cald este atât de vindecătoare pentru stările noastre, pentru provocările prin care trecem”, conchide președintele Asociației Române de Hipnoză, Eugen Popa.

Sursa foto: 123rf.com