Cum te îmbolnăvesc bucatele pascale

Cum te îmbolnăvesc bucatele pascale

Ouă roșii, drob, carne de miel, stufat, cozonac, pască, vin roșu sunt numai câteva dintre reprezentantele de cinste ale festinului românesc de Paști. Numai că, oricât de delicios ar suna, un astfel de ospăț te poate trimite la spital. Bucatele pascale îmbolnăvesc uneori.

Ce alimente te îmbolnăvesc de Paști

Ideal ar fi să se păstreze o măsură în toate. Mai ales atunci când vine vorba despre de-ale gurii. Numai că, la sărbători, mai mult ca oricând, devenim robii poftelor culinare și nu mai ținem cont de consecințe. Și, oricât de „sănătoase' ar fi bucatele, tot ne fac rău dacă mâncăm prea mult.

Care face rău: alimentul sau excesul?

Din ce nu lipsește cu niciun chip de pe masa românului, de Paști, oare chiar preparatele ne fac rău? Găsești mai jos răspunsul la această întrebare.

-Ouăle fierte

Vopsite, încondeiate sau nu, ouăle au proasta reputație că fac rău, ba la ficat, ba la inimă, ba la colesterol. E drept că gălbenușul e plin de colesterol, însă nu din vina lui ne îmbolnăvim inima. Nivelul ridicat de colesterol este consecința unei diete bogate în acizi grași saturați pe termen lung. Consumul zilnic de ouă nu crește semnificativ nivelul de colesterol, dimpotrivă. E drept că trebuie evitat de către alergici și de cei deja bolnavi, dar aceasta este o altă poveste.

-Carnea de miel

Deși fragedă, cu gust inconfundabil, carnea de miel nu e tocmai ușor de digerat. Și asta pentru că mieii sub 15 kg au o carne cu conținut bogat în purine, niște substanțe care îngreunează digestia. Pe de altă parte, carnea de miel mai mare este o combinație de proteine și aminoacizi esențiali benefică pentru organism, dacă este consumată în cantități rezonabile, care nu depășesc 300 g pe zi.

-Dulciuri tradiționale

Unul dintre miturile nutriției zilelor noastre se referă la carbohidrați. Și anume că aceștia ar pune sănătatea în pericol. Doar că o mare parte a energiei noastre vine tocmai din carbohidrați, însă complecși, proveniți din cereale și făinuri integrale, din secară, ovăz, nuci, linte, mazăre, alune, semințe. Prin urmare, o felie de cozonac tradițional sau de pască, nu bagă pe nimeni în spital. Totuși, dulciurile din zahăr procesat consumate în exces poluează organismul cu toxine.

-Vin roșu

Toată lumea e de acord că, un pahar de vin roșu pe zi nu face decât bine. Însă, potrivit specialiștilor, paharul înseamnă 150 ml! Același lucru este valabil și pentru vinul alb. Cât despre tării, 50 ml pe zi înseamnă deja prea mult, în vreme ce doza zilnică maximă recomandată de bere este de 330 ml pentru femei și 600 ml pentru bărbați. În general, dozele mici de alcool scad riscul dezvoltării cheagurilor de sânge care pot provoca atacuri vasculare cerebrale.

Boala te ține la regim

Cei care fac mișcare, mănâncă ponderat și își păstrează greutatea corporală în limite decente, nu se îmbolnăvesc des. Cei care deja suferă de anumite boli, trebuie să țină cont de sfatul specialistului, dr. Ioana Dima, specialist în diabet, nutriție și boli metabolice: „Reduceţi aportul de sare sub 5g/zi; dacă suferiţi de hipertensiune, diabet sau boală cronică de rinichi, la 3,5g/zi. Consumaţi mai puţin de 10% din calorii din grăsimi saturate (animale), înlocuindu-le cu grăsimi sănătoase din uleiuri vegetale, peşte, oleaginoase. Consumaţi mai puţin de 300mg/zi colesterol. Reduceţi cât puteţi de mult (spre de tot) alimentele care conţin acizi graşi trans sau aşa numitele grăsimi hidrogenate, grăsimile solide (unt, untură) şi alimentele care conţin adaos de zahăr. Dacă obişnuiţi să consumaţi alcool, fiţi moderaţi, limitați-vă la maxim o băutură/zi pentru femei şi 2 băuturi/zi pentru bărbaţi (o băutură = 350 ml bere sau 150 ml vin, 45 ml tărie). Respectaţi regulile de igienă alimentară pentru a putea preveni toxiinfecţiile şi eventualele intoleranţe alimentare.'

Sursa foto: vivianaball.ro