Cum slăbim în somn

cum slabim in somn

Somnul sau, mai degrabă, lipsa lui, duce, inevitabil, la câștigarea în greutate. O durată insuficientă de odihnă anulează efectele unei diete, afectează hormonii care controlează celulele de grăsime, crește pofta de mâncare și scurtează durata alocată exercițiilor fizice. Iar kilogramele în plus nu întârzie să apară pe cântar.

Lipsa somnului influențează în mod negativ efectele unei diete

Mai puțin de șapte ore de somn pe noapte pot reduce sau anula cu totul efectele unei diete de slăbit. Când organismul nu primește suficentă odihnă, procesul de pierdere a masei de grăsime încetinește semnificativ, chiar dacă e urmat un regim de slăbire, iar energia necesară pentru exercițiile fizice scade și ea.

Somnul insuficient afectează celulele de grăsime

Când orgasnimul nu se odihnește de ajuns, ia naștere așa numita „proastă-dispoziție metabolică. Sunt suficiente doar patru zile de somn deficitar pentru ca abilitatea corpului de a folosi insulina să fie afectată. Când insulina funcționează în parametri normali, celulele de grăsime înlătură acizii grasi și lipidele din sânge și previn depunerea acestora. Când individul devine rezistent la insulină, lipidele din sânge produc și mai multă insulină, iar acest exces duce la depozitarea de grăsime în locuri greșite, cum ar fi țesuturile din ficat. Așa se câștigă în greutate și așa ia naștere și diabetul.

Lipsa somnului crește pofta de mâncare

Majoritatea oamenilor cred că foamea poate fi controlata prin voință. Nimic mai greșit. Foamea este controlată de doi hormoni: leptina și grelina

Leptina se află în celulele de grăsime și, cu cât acest hormon este produs mai puțin, cu atât stomacul se simte mai gol. Iar cu cât se produce mai multă grelină, cu atât este stimulată mai mult foamea, reducându-se, în același timp, cantitatea de calorii arse și crește depozitarea de grăsime. În alte cuvinte, trebuie controlate leptina și grelina pentru a pierde în greutate, dar lispa de somn face ca acest lucru să devină imposbil. Mai puțin de șase ore de somn pe noapte declașează anumite procese ale creierului care cresc nevoia de mâncare.

Pe deasupra, somnul insuficient crește nivelul de cortizol, un hormon al stresului asociat frecvent cu creșterea în greutate. Cortizolul activează centrii creierului responsabili senzația de recompensă prin mâncare, iar, în același timp, lipsa de somn face ca organsimul să producă mai multă grelină. O combinație dintre cantitatea mare de grelină și de cortizol blochează zonele creierului care asigură sațietatea, ceea ce duce la permanenta senzație de foame, chiar și după o masă copioasă.

Lipsa somnului duce și în direcția consumului de alimente interzise. E suficientă doar o noapte albă pentru a afecta activitatea lobului frontal, cel care controlează luarea deciziilor importante. S-a dovedit că lipsa somnului seamănă cu starea de ebrietate – nu mai dispui de acea claritate mentală de a lua decizii complexe în favoarea ta, mai ales în privința mâncării pe care ar trebui s-o consumi. Starea de oboseală te duce direct către alimentele bogate în calorii, în porții mari. Iart totul se traduce în kilograme în plus.

Somnul și efortul fizic

Tonifierea musculară este esențială, deoarece muschii sunt inamicii grăsimii, iar lipsa somnului este inamicul mușchilor. Cantitatea insuficientă de somn scade sinteza proteinelor (abilitatea organsimului de a crea mușchi) și încetinește abilitatea de recuperare după efortul fizic. Și, înainte de toate, face ca exercițiile fizice să devină o corvoadă.

 

Opinia specialistului

Ramona Andronache, Medic specialist în nutriție

Dr Ramona Elena Andronache

Opt ore de somn pe noapte sporesc șansele de a slăbi frumos

Alături de un aport caloric crescutș de consumul din ce în ce mai frecvent al alimentelor de tip fast-food și al dulciurilor concentrate, de un orar al meselor total dezorganizat, cercetatorii au demonstrat că somnul are o importanță destul de mare în succesul curelor de slăbire. Cu cât masa de seară este servită mai târziu, cu atât creșterea ponderală poate să fie mai mare, iar somnul mai puțin odihnitor.

Un somn cu o durată de șapte-opt ore/noapte, fără perioade întrerupere, de o calitate bună, ne sporește șansele de a slăbi frumos, armonios și într-un interval mai scurt de timp.

Foto: Shutterstock