Boabele de năut sunt considerate de vegetarieni drept un substitut delicios pentru carne, sățios, sănătos și bogat în fibre. Iată câteva lucruri de bază pe care trebuie să le știi despre boabele de năut, despre calitățile lor, despre varietăți și mai ales despre prepararea lor.

Boabele de năut au pătruns în bucătăria dobrogeană încă din vremea în care românii se aflau sub Imperiul Otoman, dar abia în ultimii ani ele au început să fie mai căutate pentru preparatele vegetariene și pentru diverse mâncăruri bune în dietele de slăbit.

Năutul mai este cunoscut la noi în țară drept fasole egipteană sau mazărea berbecilor și este apreciat pentru gustul lui profund, cu arome de nucă.

Varietăți de năut, în funcție de culoare

Boabele de năut au culoarea roz sau galbenă, când sunt bine coapte, și bineînțeles verde, când sunt culese înainte să se coacă.

Năutul Desi și năutul Kabul sunt cele mai răspândite varietăți, se cultivă în India, Afganistan, Turcia sau Chile.

Năutul verde este cules înainte ca boabele să fie bine coapte, este curățat, spălat și congelat. Astfel, boabele se păstrează foarte fragede și au o aromă mai proaspătă decât boabele galbene, bine coapte.

Năutul negru nu este în realitate negru, ci are o nuanță rozalie, dar este lăsat la uscat la soare până prinde culoarea grena închis, spre negru. Acesta este folosit îndeosebi în bucătăria indiană.

Boabele de năut și calitățile lor nutritive

Năutul aduce un aport mare de fibre și de proteine în preparatele zilnice. O porție de 300 g de năut asigura cel putin 20% din necesarul zilnic de proteine, fibre, acid folic și minerale. 

Iată valorile nutritive per 100 g:

  • Calorii (kcal): 364
  • Lipide total:  6 g
  • Colesterol:  0 mg
  • Sodiu: 24 mg
  • Potasiu: 875 mg
  • Carbohidrati: 61 g
  • Fibre alimentare:  17 g
  • Zahar: 11 g
  • Proteine: 19 g
  • Calciu: 105 mg
  • Fier: 6,2 mg
  • Magneziu: 115 mg
  • Vitamina B6: 0,5 mg
  • Vitamina A: 67 IU
  • Vitamina C: 4 mg

Cum se fierb boabele de năut să fie ușor de preparat

La fel precum boabele uscate de fasole, boabele de năut trebuie lăsate la înmuiat în apă timp de cel puțin 12 ore. Ele își dublează volumul și a doua zi vor fi ușor de fiert.

Năutul înmuiat trebuie fiert între 30 și 50 de minute, în funcție de mărimea boabelor. Spuma trebuie curățată în primele minute în care clocotește apa. Năutul poate fi fiert cu o frunze de dafin sau crenguțe de rozmarin, pentru o aromă mai delicioasă.

Vei știi că este bine fiert, dacă boabele se sfărâmă ușor cu furculița.

Cu năutul fiert se poate prepara humus, salate, supe, tot felul de garnituri savuroase pe bază de legume, chifteluțe, omlete, tarte.

Cum se păstrează năutul fiert la rece

Dacă ai fiert o cantitate mai mare de boabe, le poți scurge bine de apă într-o sită, le poți pune într-o caserolă cu capac și le poți ține la frigider cel mult 3 zile.

Dacă vrei să le păstrezi mai mult timp, lasă-le să se scurgă bine de apă, aproape să se usuce, și pune-le într-o pungă sigilată la congelator.