Cum să-ți asiguri hidratarea zilnică, esențială organismului

Credit foto: Shutterstock

Rolul pe care îl are hidratarea în funcționarea organismului este vital. Lichidele sunt cele care mențin elasticitatea celulelor, transportă substanțele hrănitoare, curăța corpul de toxine, dar sunt şi cele care protejează de boli corpul uman.

 

Cele mai importante reacţii biochimice (de oxidoreducere, de hidratare, hidroliză), dar şi fizice (dizolvarea, procesele de membrană, presiunea) nu se pot desfăşura fără apă.

Din masa corporală a omului, mai mult de jumătate îi revine apei. De aceea, e bine ca în organism să circule zilnic cel puțin 2 litri de apă, preluați din mai multe surse.
Uneori, consumul de apă poate fi neglijat, fie pentru că nu eşti obişnuit, fie că uiți, însă nu doar aceasta asigură necesarul de zi cu zi de lichid pe care organismul îl foloseşte pentru a funcționa în parametri normali.

Surse de hidratare

Supele, ciorbele, salatele, laptele sau iaurtul, fresh-urile și fructele sunt alimente cu un aport ridicat în hidratare, ceea ce le face cu atât mai importante în alimentația zilnică. Alegând un borş bun, ciorba poate deveni un preparat mult mai atrăgător pentru mesele zilnice. Condimentul de borș cu legume, adăugat într-o ciorbă tradiţională de legume, va îmbunătăţi gustul acesteia şi îi va da un plus de savoare.

Astfel, nu doar că vei avea parte de un prânz sau o cină gustoasă, ci te vei îngriji şi de sănătatea şi integritatea organismului pentru ca acesta să dea randamentul aşteptat. Orice altă ciorbă, de la cele de legume la cele cu carne sau peşte, supe pasate sau de pui, pot suplini apa în organism.

Hidratare printr-o alimentaţie atentă

Dacă ţi-e greu să controlezi numărul de pahare de apă astfel încât să îndeplineşti necesarul zilnic, poţi încerca să compensezi hidratarea prin alimentele consumate. De ce e aşa importantă apa în organism? Mai concret, pentru că ea menţine volumul sângelui şi al limfei; furnizează saliva care permite înghiţirea alimentelor; lubrifiază articulaţiile şi ochii; menţine temperatura corpului; permite realizarea reacţiilor chimice între celule, absorbţia şi transportul substanţelor nutritive ingerate; permite activitatea neurologică a creierului; asigură hidratarea pielii şi elimină „deşeurile' rezultate în urma proceselor metabolice.

Nutriționiștii recomandă consumarea a câte unei farfurii de ciorbă în fiecare zi, pentru a întregi necesarul de lichide. În acest sens, o supă proaspătă și caldă de găină, este modalitatea gustoasă prin care te poți hidrata și îți poți astâmpăra foamea.

Legumele conțin multă apă

Dacă îţi plac legumele şi le preferi în alimentaţie, atunci ai rezolvat deja o parte din ceea ce înseamnă hidratare. Legumele cu cel mai ridicat conţinut de apă sunt castraveţii proaspeţi (peste 90% apă), salata (peste 94% apă), roşiile cu peste 90% apă, dovleceii Zucchini cu 95% apă, ardeii coloraţi cu peste 92% conţinut de apă şi morcovii cu 87% apă.

Pe lângă importanţa în hidratare, salatele au şi rol în detoxifierea organismului, aşa că orice combinaţie cu legumele menţionate, în stare crudă, poate asigura porţia zilnică de sănătate.

Legumele sunt excelente şi în fresh-uri, aşa că nu ezita să pui în blender roşii, spanac, ardei sau castraveţi pentru o porţie consitentă de lichide, fibre şi substanţe hrănitoare!

Și fructele trebuie luate în considerare!

Nici fructele nu sunt mai prejos când vine vorba de conţinutul de apă, aşa că o cură de pepene, pere sau ananas va vor ajuta organismul să-şi asigure o cantiate îndestulătoare de apă şi substanţele hrănitoare atât de necesare pentru o bună funcționare a organismului. Consumate crude sau în sucuri, acestea vor fi o alternativă la dulciuri, gustări sau chiar mese hrănitoare.

Apa se regăsește este conţinută într-o cantitate mare şi în lapte şi derivatele ale acestuia, mai puţin în brânzeturi, aşa că orice variantă ai alege pentru mic dejun, consumate ca atare sau amestecate cu cereale integrale, vor fi o alegere cât se poate de potrivită.

Mare atenţie!

Ai grijă la cafea şi la ceai verde. Deşi sunt lichide, ele deshidratează organismul, având efect diuretic, de aceea acestea nu intră în calculul lichidelor consumate zilnic, ci solicită cantităţi suplimentare de apă.

Credit foto: Shutterstock