Cum să nu te îngrași în post

cum sa nu te ingrasi in post

Postul e o perioadă lungă de restricții alimentare – pe lângă limitarea cantității de mâncare, produsele permise sunt și ele mai puține. Dintre acestea, trebuie alese cele mai sănătoase.

Fie că ții post din motive religioase, pentru că vrei să slăbești sau din alte motive personale, postul îți afectează metabolismul și, în final, greutatea. Efectele asupra metabolismului depind de cât de lungă este perioada de post. În plus, trebuie să te aștepți la retenția de apă și la acumularea unei mase de grăsime odată ce postul se încheie. Postul pe termen lung afectează felul în care se ard caloriile ingerate și, odată ce perioada de restricție alimentară se încheie, organismul e predispus la îngrășare. Ceea ce e normal. Totuși, pentru a nu supune corpul unui astfel de șoc, încearcă să urmezi o alimentație sănătoasă și în timpul, și după ce postul se încheie. Metabolismul oricum încetinește în timpul restricției, așa că fă trecerea la alimentația 'de dulce' treptat, fără să te arunci în mâncărurile intrezise până deunăzi și controlează cantitatea. În plus, încearcă să nu consumi mulți carbohidrați și glucide în timpul postului și evită margarina, pateurile și 'mezelurile' de post.

Pentru un post sănătos, nutritiv, gustos și, mai ales, care nu îngrașă, iata care sunt alimentele recomandate

Cerealele integrale, alături de laptele vegetal. Acestea pot fi consumate la micul dejun, cu fructe și semințe.

Cantitatea de pâine trebuie limitată și e indicată cea integrală, nu pâinea din făină albă. Tendința e ca persoanele care țin post să-și compună mesele în principal din alimente bogate în glucide – cartofi, pâine, orez, paste – lucru total greșit pentru sănătate. În plus, toate aceste lucruri duc la câștigarea în greutate. Aceste alimente trebuie consumate în cantități mici, în varianta integrală și alături de cât mai multe legume.

 

Legume și fructe

Vedetele unei diete de post. Sau, cel puțin, așa ar trebui să fie. Proaspete sau gătite, în salate sau sub formă de smoothie, acestea trebuie să aibă cea mai mare pondere din totalul meselor unei zile. Fructele trebuie mâncate mai ales în prima parte a zilei, și nu seara. Avocado este iarăși o opțiune bună, dar nu mai mult de unul pe zi.

Fasolea, năutul și lintea, dar și quinoa, hrișca, chia sau aramanthul sunt recomandate pentru aportul lor de proteine și înlocuiesc cu succes carnea, la fel și ciupercile.

Semințele – nuci, migdale, alune, semințe de dovleac crude – 1-2 mâini de astfel de alimente pe zi.

Se pot lua și suplimente de spirulină, lăptișor de matcă și de polen.

 

Opinia specialistului

Lorena Someșan
Nutriționist-dietetician
www.nutritionistlorena.ro

Fără alimente procesate și mâncați legume la fiecare masă

Românii ar avea nevoie de educație în ceea ce privește alimentația din perioadă postului.

Interzise în post: Alimente prăjite în ulei: chiftele de legume, cartofi prăjiți, tocănițe cu un aport mare de ulei, produse pe bază de soia în exces, pentru cei mici – de evitat complet soia, pateuri, salamuri, dulciuri și sucuri

Recomandate: Multe legume, la fiecare masă, lapte vegetal neîndulcit, prăjitură de casă, fructe, cartofi fierți sau cuptor, orez brun, paste integrale, mămăligă, cereale integrale, fasole boabe, mazăre, năut, linte.

 

Foto: Shutterstock