Cum să mănânci ca un specialist în nutriție!

Cum să mănânci ca un specialist în nutriție!

Le-am adresat mai multor specialiști români în alimentație sănătoasă același set de întrebări referitor la nutriția pe care o au. Iată ce mănâncă zilnic și care sunt excepțiile pe care le fac doi medici și un trainer în alimentație raw vegan.

 

De obicei, ei sunt cei care trec prin filtrul de specialist alimentația pe care o au pacienții lor. De această dată am vrut să vedem cum își alcătuiesc trei experți în nutriție meniul zilnic și excepțiile pe care le fac.

Jumătate din mâncare să fie legume crude și gătite, de preferat de sezon

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea, medic specialist în diabet, nutriție și boli metabolice, Sanamed (sana-med.ro)

Ce mâncați într-o zi obișnuită?
De obicei servesc 3 mese/ zi, mi se pare un chin sa nu mananc una dintre ele. Mâncarea variază mult, nu există alimente care să se repete zilnic. Din legumele de sezon prepar salate fabuloase în care pun și alte ingrediente precum paste integrale, quinoa, orez cu șofran. Îmi plac leguminoasele (năut, linte, fasole) preparate în cele mai diverse feluri și care sunt saptamanal în meniu. Îmi plac ouăle, peștele, lactatele vegetale, măslinele murate artizanal și murăturile preparate de mine, pâinea de casă cu semințe, fructele românești și întotdeauna plante aromatice din abundență; hrean și cimbru din gradina mea, rozmarin cules din vacanță în Grecia, busuioc, oregano din balcon, turmeric pe care îl adaug în sosuri, ciorbe și limonadă. Uneori consum și brânză de capră.

Care sunt principiile alimentației pe care o urmați?
Sunt principii pe care încerc să le insuflu și pacienților mei. Jumătate din mâncare să reprezinte legume crude și gătite, de preferat de sezon, variate, locale. Mă străduiesc să creez o balanță egală între consumul de proteine vegetale și cele animale. Consum des mâncare preparată acasă și cât mai rar în oraș, mă ghidez și după indicele glicemic al alimentelor, aleg cereale și făinuri integrale, evit alimente cu zaharuri adăugate. Atunci când prepar acasă mâncarea acest pericol nu există pentru că în mod cert nu voi prepara iaurt cu amidon sau suc de roșii cu zahăr. Evit cât pot alimentele cu potențial proinflamator (ex: dulciuri) și le aleg pe cele cu 'puteri' antiinflamatoare.

Ce nu mănâncați niciodată?
Fast-food, margarină, mezeluri, mâncăruri semipreparate și sosuri din comerț, chipsuri, nu beau sucuri din comerț, batoane pentru slăbit sau alte produse cu termen de garanție mare.

Care sunt plăcerile dv. vinovate?
Niciun aliment nu mi se vare vinovat dacă este natural, nechimizat și corect gătit. Cu adevărat vinovate mi se par dulciurile și, recunosc, mereu mă atrag biscuiții, croissantul cu ciocolată, plăcinta cu mere și dulceața de cireșe amare. Gust săptămânal din aceste atracții, în cantități mici.

Ce le recomandați celor care își doresc să aibă o alimentație sănătoasă?
Să se informeze, să cunoască alimentele și sursele de proveniență, să recunoască valoarea unui aliment natural, integral comparativ cu alimentele ce suferă procese nesănătoase în timpul cultivării, stocării sau prepararii. Să învețe să gătească și să-și asume răspunderea pentru ce mănâncă.

Fără alimente prăjite agresiv în baie de ulei sau produse foarte procesate

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv acreditat CIO, participant la diverse maratoane, Centrul de Slăbire Superfit (www.superfit.ro)

Ce mâncați într-o zi obișnuită?
Alimentația mea diferă cantitativ în funcție de nivelul de activitate fizică pe care o voi face în ziua respectivă. În zilele cu antrenament mănânc mai mult și mai consistent. Dimineața mă bazez pe iaurt și cereale, la prânz, carne slabă și legume, în diverse tipuri de preparate, iar seara legume, brânzeturi, pâine, eventual pește sau pui. Între mese consum fructe sau semințe. E o alimentație destul de „clasică', însă eu mă simt bine așa.

Care sunt principiile alimentației pe care o urmați?
Încerc să respect câteva principii simple. Să mănânc micul dejun în fiecare zi, înainte de a începe activitățile zilnice, mai ales când urmează să fac efort fizic. Un alt principiu este de a diviza aportul caloric în minimum 3-5 mese pe zi (trei mese principale și 1-2 gustări intermediare). Bineînțeles, există multe alte principii legate de alegerea alimentelor și de modul lor de preparate.

Ce nu mănâncați niciodată?
Fructe de mare sau diverse ciudățenii care se depărtează mult de preparatele din bucătăria românească obișnuită. În altă ordine de idei, evit sau consum foarte rar produse cu valoare calorică foarte mare (cu surse de grăsimi saturate: untură, unt, smântână, carne foarte grasă, maioneză). Nu mănânc alimente preparate prin prăjire agresivă în baie de ulei și mă feresc de alimentele foarte procesate, cu zeci de aditivi. Mă feresc și de băuturile îndulcite și limitez consumul de alcool.

Care sunt plăcerile dv. vinovate?
La dulciuri nu prea pot să rezist. Vara îmi place să mănânc înghețată și nu mi-ar fi greu să dau gata o găletușă de înghețată de calitate, dacă nu mi-aș înfrâna această pornire. Îmi plac și produsele de patiserie, însă când mă gândesc la valoarea lor calorică îmi scade din poftă.

Ce le recomandați celor care își doresc să aibă o alimentație sănătoasă?
Nu e așa complicat să mănânci sănătos. În primul rând trebuie să îți faci un obicei în a consuma zilnic fructe și legume. Cele cinci porții pe zi ar trebui să nu lipsească din regimul nostru. Iar acesta este un minim, pentru că în mod normal ar trebui să mâncăm dublul acestei recomandări. Atenție și la consumul de lactate, în special fermentate, care sunt surse de probiotice. Iar peștele este un alt aliment care ar trebui să existe în mod constant în alimentație.

Calorii puține și nutrienți și vitamine cât mai multe

Anca Alungulesei sf specialist

Anca Alungulesei, expert în nutriție, trainer în alimentație raw vegan, www.rawcoco.ro

Ce mâncați într-o zi obișnuită?
Adevărul este că nici o zi nu seamănă cu alta, nici măcar atunci când vine vorba despre alimentație. Însă, sunt câteva alimente care nu-mi lipsesc aproape niciodată: semințele, salatele cât mai colorate și cât mai diversificate și sucurile stoarse prin presare la rece.

Care sunt principiile alimentației pe care o urmați?
Să aleg alimente 'inteligente', să mă hrănesc cu adevărat, nu doar să mănânc. Calorii puține și nutrienți și vitamine cât mai multe. Un alt principiu este „less is more'. Întotdeauna este mai importantă calitatea decât cantitatea. Valabil în orice, dar mai ales în alimentație.

Ce nu mănâncați niciodată?
Prăjeli.

Care sunt plăcerile dv. vinovate?
Porumbul fiert. Cât mai mult și cât mai des. Atunci când vine sezonul lui, doar asta aș mânca de dimineață și până seara.

Ce le recomandați celor care își doresc să aibă o alimentație sănătoasă?
Să fie cât mai deschiși, să se informeze în privința schimbărilor alimentare, să nu fie prizonierii cifrelor (a cântarului, a caloriilor, a centimetrilor din talie), ci să calculeze mâncarea în nutrienți și vitamine și să bea cel putin un suc stors prin presare la rece în fiecare zi. Toate acestea coroborate cu o doză de optimism, gândire pozitivă și multă iubire.

Credit foto: Shutterstock