Ce este intoleranța la lactoză

Intoleranța la lactoză, numită și deficit de lactază, apare atunci când organismul nu poate să absoarbă și să metabolizeze lactoza din alimente. Intoleranța la lactoză este una dintre cele mai frecvente forme de deficit enzimatic intestinal. Lactaza este o enzimă care înlesnește metabolizarea lactozei, ce se transformă în glucoză și galactoză, trecând apoi în sânge. În cazul  persoanelor cu acest tip de intoleranță, nivelul lactazei – care se găsește în intestinul subțire – este foarte redus. 

Cauzele deficitului de lactază sunt numeroase, de la vârstă (adulții sunt mai afectați), rasă (este mai întâlnită la africani, asiatici și hispanici), maladii ale intestinului subțire, precum bolile celiacă și Crohn etc. Există și o intoleranță congenitală la lactoză, transmisă genetic la copil de ambii părinți. În acest caz, organismul este incapabil să sintetizeze lactaza.

Aproximativ 70% dintre persoanele cu intoleranta la lactoza au și intoleranță la fructoză.

Manifestările intoleranței la lactoză

Anumite persoane nu tolerează laptele și produsele lactate, precum iaurturile, brânza de vaci, brânza cu smântână etc. Manifestările variază de la o persoană la alta: diaree, vărsături, greaţă, dureri de stomac, balonare, meteorism, dureri articulare și chiar dureri de cap. 

Care este soluția?

Eliminarea completă a produselor care conțin lactoză nu este de obicei recomandată la pacienții cu intoleranță. Motivul este acela că excluderea completă a lactozei poate duce, în timp, la creșterea sensibilității. Consumul regulat al unor cantități mici de lactoză pare să aibă efecte benefice asupra florei intestinale.

În cazul acestei tulburări, cantitatea de lactoză tolerată este specifică fiecărui individ. Multe persoane pot să tolereze până la zece grame de lactoză (un pahar de lapte) fără să prezinte tulburări. Deci, în cazul intoleranței la lactoză, consumul de lactate trebuie să fie adaptat fiecărui pacient.

Dacă, însă, pacientul are alergie la proteinele din laptele de vacă, este necesară o excludere totală a lactozei.

Alimentele cele mai bogate în lactoză

Consumul acestor alimente trebuie să fie adaptat în funcție de toleranța digestivă specifică fiecărui pacient. Cantitățile de lactoză sunt calculate pentru 100 de grame de produs: 

  • Lapte praf: 36-52 g
  • Lapte condensat: 10-16 g
  • Lapte de vacă, lapte de oaie, lapte de capră: 4-5 g
  • Smântână: 4 g
  • Iaurt: 4 g
  • Înghețată: 3-8 g.

Băuturile lactate și deserturile cu lapte – clătite, torturi, frigănele, produsele de patiserie – conțin în mod natural lactoză, în cantități variate, în timp ce iaurtul este în general mai bine digerat datorită fermenților lactici.

Vei fi uimită, dar există multe produse care pot conține lactoză, deși nu te-ai fi așteptat la acest lucru. În cazul unei sensibilități crescute la lactoză, citește cu atenție etichetele produselor alimentare. Lactoza poate fi prezentă, de exemplu, în sosuri pe bază de lapte (sos bechamel, maioneză etc.), produse de panificație, inclusiv pâine, prăjituri din comerț, chipsuri, produse pane, cartofi prăjiți, paste, salate gata preparate, șuncă, salamuri, cârnați, ciocolată, băuturi carbogazoase, anumite medicamente.

Ce alegi să mănânci? 

Cu condiția să fie cumpărate nepreparate, următoarele alimente nu conțin lactoză: carne, peşte, ouă, legume, fructe, pâine artizanală, cartofi, orez, paste, quinoa, bulgur, linte, năut, mazăre, fasole uscată etc.

De asemenea, o serie de alimente sunt bine tolerate pentru că au un conținut redus de lactoză: brânzeturile tari (cheddar, edam, gouda, gruyère etc.) și cele moi (camembert, brie, brânză de capră).

Cu ce poți înlocui produsele lactate?

În primul rând, există în comerț versiuni fără lactoză ale produselor lactate, inclusiv lapte dulce. Apoi poți opta pentru băuturi vegetale care înlocuiesc laptele și iaurtul: din migdale, ovăz, orez, soia, alune etc. Există, de asemenea, smântână vegetală pentru gătit, dar și unturi, din migdale, nucă de cocos, alune, de exemplu. Totodată, poți încerca iaurturi sau diverse tipuri de brânză vegetală, inclusiv tofu.

Nu în ultimul rând, în loc să bei un pahar de lapte simplu, consumă-l asociat cu o gustare. Laptele va fi digerat mult mai lent, iar cantitatea de lactoză trimisă în intestin va fi mai mică. Acest lucru este valabil pentru orice alt produs lactat.

Sursa foto: Unsplash.com

(P) Material publicitar realizat in colaborare cu Bioclinica