”Fetița mea, de 13 ani, învață foarte bine, este muncitoare și ambițioasă, dar, când are de susținut o lucrare sau un examen, chiar dacă este bine pregătită, intră în criză de timp și greșește aproape tot, până și cele mai simple calcule. Ia note mici, iar apoi cade într-o stare depresivă. Este o fire sensibilă, plânge ușor, dar nimeni nu face presiuni asupra ei în ceea ce privește notele. Cum aș putea să o ajut?”
Mirela, e-mail

 Sfatului specialistului

Fetița dvs. este emotivă și are anxietate față de eșec. Nu e nimic neobișnuit sau grav, însă i-ar prinde bine o doză mai mare de relaxare în ceea ce privește consecințele unei lucrări sau ale unei teze. E important să înțeleagă consecințele unei note mici, respectiv ale unui eșec, în sensul că nu e nicio tragedie dacă azi a luat notă mică, va lua alta mare data viitoare. Din păcate, în sistemul educațional din Romania, copiii sunt judecați în funcție de note, nu după ceea ce știu cu adevărat. Învățați-o să își identifice emoțiile, să le recunoască și să le gestioneze ca fiind ale ei, nu ale altei persoane. În astfel de cazuri, eu le sugerez copiilor să își imagineze un dispozitiv (cum e vitezometrul de la mașină) care măsoară gradul de „frică„. Îl denumesc anxiometru sau frico-metru. Stabilesc împreună cu copiii ce situații îi sperie și care sunt cele mai relaxante. Apoi, îi invit pe copii să-și imagineze că pot muta singuri, cu mâna lor, acul indicator de la o valoare mare la o valoare suportabilă. Iar jocul funcționează pentru că mintea umană preia sugestia că poate controla acele emoții. Încercați și alte abordări sau aplelați la un terapeut pentru creșterea stimei de sine și pentru îmbunătățirea imaginii de sine. Căutați să aveți o atitudine înțelegătoare și nu faceți comparații cu alți copii. Învățați-o și pe ea să nu se compare cu alți copii.