Lansat ca o sinteză a celorlalte concepte despre bătrânețe, conceptul de Bătrânețe de Succes vine în antiteză cu bătrânețea „uzuală“ ce are o viziune patologică și o privește în funcție de calitatea ei, respectiv în funcție de nivelul de sănătate, de modul de funcționare și capacitate de participare la diverse acțiuni, contexte.

Ce înseamnă o bătrânețe de succes

Psihologul Laura-Maria Cojocaru, afirmă că o bătrânețe de succes are ca intenție dezvoltarea unei modalități pozitive de a îmbătrâni, definită de prezența mai multor criterii:

1. absența bolilor și scăderea riscului de boli și dizabilități;

2. un nivel înalt de funcționalitate mentală și fizică;

3. menținerea controlului emoțional și menținerea sentimentului de satisfacție interioară;

4. păstrarea potențialului psihologic și social și a bunăstării;

5. un bun nivel de energie pentru o angajare activă în viață;

6. constanță în menținerea de relații strânse cu cei din jur;

7. participare continuă și calitativă la activități familiale și sociale.

Bătrânețe de succes printr-o viață echilibrată

“Pentru atingerea concretă a acestui concept este necesară formularea și lansarea timpurie a unui program de viață echilibrată, care anticipează trecerea în această fază a vieții. Strategiile pentru o bătrânețe de succes ar fi pe scurt: prevenția, prevenirea problemelor predictibil, protecția condiției existente de sănătate și de funcționare, îmbunătățirea condiției existente de sănătate și de funcționare, autoevaluarea continua”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru.

Citește și: Demența Alzheimer vine și din vina noastră

Cum să ai o bătrânețe de succes

Potrivit specialistului, pentru a avea o bătrânețe de succes, este indicat să avem în vedere următoarele aspecte:

Îngrijirea corpului fizic

Este nevoie să consumi mai puține calorii. Totodată, ia suplimente alimentare, vitamine, fibre și minerale. Îngrijește-te de o bună hidratare a corpului. Acordă o atenție deosebită pielii, feței, părului și unghiilor. Nu neglija activitatea fizică și exercițiile fizice.

Sunt indicate exercițiile aerobice sau cardio, ridicarea de greutăți (bodybuilding) dacă nu sunt contraindicații, mersul pe jos, mersul pe bicicletă, înotul, gimnastica și dansul, exerciții de flexibilitate, de elongație musculară, de tonicitate și echilibru, exerciții de respirație, relaxare musculară progresivă. Este bine să ai, pe cât posibil, o viață sexuală activă. Nu uita de odihnă (acțivități relaxante, distractive, hobby-uri). Dormi 6-8 ore pe noapte.

Citește și: Claudia Cardinale a împlinit 81 de ani. Cum arată acum actrița și ce spune despre operațiile estetice

Îngrijirea corpului mental și a corpului emoțional

Optimizează funcționarea cognitivă prin intervenții cognitive și tehnici de antrenament cognitiv. Păstrează și exersează memoria. Învață tehnici de menținere a atenției în prezent. Antrenează-ți controlul emoțional prin creșterea toleranței la realitate așa cum este,  creșterea capacității de a face față dificultăților și creșterea rezilienței la informații noi. Apelează la sprijin de orice tip din afară. Însușește-ți managementul factorilor de stres și a presiunii timpului. Dezvoltă-ți optimismul, asertivitatea, creativitatea. Promovează stările dezirabile. Dezvoltă-ți și protejează-ți calitățile individuale.

Citește și: Activitatea fizică nu are efecte doar asupra corpului. 5 moduri în care mișcarea îți poate îmbunătăți starea de spirit

Îngrijirea corpului energetic și spiritual

Pentru a avea o bătrânețe de succes, practică spiritualitatea/religiozitatea la care aderi în sens concret. De exemplu, mergi la biserică, citește din Biblie sau alte cărți sfinte, urmărește documentare pe această temă etc. Caută înțelesuri ale vieții și ale morții. Învață din lecții de viață (ale tale sau ale altora). Găsește sensuri și scopuri pozitive, înalte, valori. Exersează trecerea în revistă a vieții într-un mod pozitiv. Cultivă înțelepciunea. Iartă, împacă-te cu persoanele cu care te-ai certat. Acceptă ceea ce se întâmplă. Fii recunoscătoare pentru lucrurile bune din viața ta.

Citește și: Postul alimentar și cele 9 beneficii pe care le are pentru sănătate

Bătrânețe de succes prin menținerea relațiilor

Nu te izola. Păstrează legătura cu familia, prietenii și vecinii. Nu refuza invitațiile care ți se fac de a ieși sau merge la petreceri. Încearcă să ai noi experiențe. Mergi în locuri în care nu ai mai fost. Înscrie-te la un curs sau la un club al pensionarilor. Găsește și menține o rețea de suport social. Menține o relație echilibrată cu familia, dar și independența și autonomia.

Sursa foto: 123rf.com