Cum mâncăm? Crud sau gătit?

legume crude

Legumele nu trebuie să lipsească de pe masa noastră zilnică. Sunt o sursă principală de fibre și de nutrienți și ajută la menținerea unei greutăți normale. Dar oare contează dacă le gătim? Sau ar fi mai bine să le consumăm crude?

 

Legumele asigură menținerea unei sănătăți de fier. Sunt sărace în calorii și asigură necesarul de zi cu zi de vitamine, minerale și fibre. Legumele se consumă sub formă crudă sau gătită, dar modalitatea de preparare poate influența eficiența acestora în procesul de slăbire.

Așadar, crude sau gătite? Cum e mai bine să consumăm legumele?

Există o dferență de ordin caloric între alimentele crude și cele preparate termic. Cele crude sunt mai sărace de obicei în calorii, iar unul dintre motivele care explică acest fapt e că alimentele crude conțin mai multă apă, care se evaporă la gătit, iar ceea ce rămâne e mai dens in calorii.

Unul dintre cele amai elocvente exemple pentru acest caz este spanacul. O mână de spanac proaspăt, negătit, are 7 calorii, dar o mână de spanac gătit are undeva la 41 de calorii. Chiar daca 41 nu e un număr mare, acesta poate avea o importanță când se încearcă o slăbire prin reducerea aportului caloric.

O alta diferență notabilă dintre cele două modalități de consum este aceea că mâncarea preparată termic este digerată mai ușor, iar organismul poate folosi mai multă energie care provine din aceasta, fără prea mult efort.

Își pierd alimentele gătite valoarea nutrițională?

Unii specialiști susțin că mâncarea crudă oferă mai mulți nutrienți, dar majoritatea experților afirmă că alimentele preparate termic nu-și pierd o cantitate însemnată prin gătire. Într-adevăr, unele vitamine dispar prin procesul de gătire, dar nu într-o cantitate care să priveze mâncarea de valoarea ei nutrițională. De fapt, unele legume devin mai bogate nutrițional când sunt preparate la temperaturi ridicate, cum ar fi roșiile, morcovii, sparanghelul sau cartofii dulci.

Dintre alimentele care fac parte din categoria mai bine consumate crude e sfecla roșie.

Cum rămâne însă cu alimentele congelate sau conservate?

Dacă legumele sunt congelate sau conservate imediat ce au fost culese, acestea își păstrează majoritatea nutrienților. Acest fapt e valabil dacă le conservăm/congelăm noi înșine și controlăm timpul scurs între cele două procese. Dacă legumele sunt cumpărate de la supermarket, trebuie citită eticheta prin care se informează timpul scurs de cules până la prelucrare și ambalare.

Pentru prepararea termică, modalitațile recomandate de nutriționiști sunt gătitul la abur, fierberea, frigerea sau sotarea ușoară. Și cel mai bine e să vă faceți provizii de legume proaspete în sezonul lor, pe care să le blanșați acasă. (Blanșarea legumelor este procedeul de opărire și răcire bruscă a acestora înainte de congelare).

În concluzie, soluția cea mai simplă ar fi să se consume un mix de legume crude și gătite, și, când e posibil, să se aleagă legumele proaspete. Iar cele congelate sau conservate sunt o opțiune la fel de bună, atât timp e controlată cantitatea de sare sau de zahăr adaugată.

Opinia specialistului

Alexandra Alexandru

Specialist nutriție

 NUTRITIONIST ALEXANDRA AEXANDRU

„Renunțați la mâncărurile de legume gătite cu mult ulei, la ceapa prăjită, la rântașurile de făină“

Daca vrem să slăbim, legumele sunt aliații noștri principali, în special sub formă de salate, cu dressing-uri simple din ulei de măsline extravirgin, sare de mare și lămâie. Nu uitați nici de legumele gătite ușor la wok, la abur sau chiar și pe plită/grătar. Renunțați la mâncărurile de legume gătite cu mult ulei, la ceapa prăjită, la rantașurile de făină. Retineți: unele alimente trebuie gătite pentru o valoare nutrițională mai mare: leguminoasele (mazarea, fasolea boabe și verde); licopenul din roșii se absoarbe mai bine când roșiile sunt gătite; banalii cartofi își păstrează vitamina C chiar și la gătit etc.

 

 

 

 

 

Loading...