Ținerea în frâu a bătăușilor

”Eu-l copiilor care nu au susținere din partea familiei, în anii preșcolarității, este un Eu slab care atrage, de cele mai multe ori, violențe din partea celorlalți copii. Este cunoscut fenomenul numit în limba engleză ”bullying, iar, în limba română îi putem spune ”găsirea țapului ispășitor”. Este foarte important pentru dinamica grupului ca acest element să existe, pentru ca problema colectivă să fie proiectată pe ceva (și nu neapărat pe cineva). Profesorul sau educatorul, însă, ar trebui să știe să țină frâiele acestui fenomen și să permită grupului de elevi să îl proiecteze pe ceva, mai degrabă decât pe cineva.

Principii de bază

”Copilul nu trebuie încurajat să pună în act această ripostă”, arată psihoterapeutul. În schimb, ”micuțul trebuie încurajat să discute orice tip de abuz cu un adult (profesor, educator, părinte). Este bine să fie educat în spiritul unor principii morale de tipul “ce ție nu-ți place altuia nu-i face”. Dacă un alt coleg este nedreptățit și agresat, copilul care îi ia apărarea poate să simtă sentimentul victoriei binelui împotriva răului, respectiv să știe că a făcut o faptă bună. Părintele care aude o astfel de istorisire (i-am luat apărarea lui x pentru că y voia să îl bată) să fie laudativ la adresa copilului său, în primul rând datorită gestului făcut, dar mai ales datorită alegerii/deciziei pe care copilul a luat-o.

Încurajează-l să vorbească

”Principalul mod în care îți pot ajuta copilul să nu devină ținta violenței în școli este grija pe care i-o porți copilului. Încurajează-l să împărtășească experiențele de peste zi, dificultățile cu care se confruntă la teme sau în înțelegerea unui anumit subiect. În special, dă-i sentimentul că ești lângă el orice s-ar întâmpla și că el (copilul), ca persoană, este foarte importantă și valoroasă pentru tine. Acest tip de atitudine permanent susținătoare îl va ajuta să știe că el are o forță interioară pe care se poate baza, grație căreia ar putea riposta într-o situație de abuz.”

Sursa foto: 123rf.com