Aproape toată lumea trăiește experiența unor dureri de spate, la un moment dat în viață. Iar semnele pot varia de la o persoană la alta. Pot fi ușoare sau severe, de scurtă sau de lungă durată. Prevenirea tuturor tipurilor de dureri de spate nu este posibilă. Însă există lucruri pe care le putem face pentru a reduce impactul unor activități aparent banale, asupra coloanei vertebrale.

Cum evităm durerile de spate

„Majoritatea pacienților care ajung de urgență cu dureri acute de spate spun fie că au ridicat un obiect ceva mai greu de pe podea, fie că au făcut mișcări bruște în timpul unor activități obișnuite. Precum lucrul la birou, curățenia de toamnă sau depozitarea garderobei de vară în locul celei de iarnă.”, susține dr. Iulia Belc, directorul medical Bio Ortoclinic, specialist în recuperare medicală. Iată ce ai de făcut ca să eviți crizele lombare.

Știi să ridici?

Ridicarea corectă a unui obiect este foarte importantă. Planificați-vă înainte ceea ce vreți să faceți. Și nu vă grăbiți. Poziționați-vă aproape de obiectul pe care doriți să-l ridicați. Depărtați picioarele la o distanță egală cu lățimea umerilor. Pentru a-i oferi coloanei o bază solidă de sprijin. Înainte de a apuca obiectul, îndoiți genunchii și încordați muschii abdominali. Păstrați trunchiul drept. După ce ați prins obiectul, ridicați-vă cu ajutorul mușchilor picioarelor, fără a forța coloana vertebrală. Dacă obiectul este prea greu de manevrat, cereți ajutorul cuiva.

La ridicarea bagajelor, stați alături de geantă sau de valiză. Îndoiți genunchii, apucați mânerul și îndreptați picioarele. Dacă trebuie să mutați obiectul într-o parte, evitați răsucirea bruscă și forțarea corpului. Îndreptați degetele de la picioare în direcția spre care doriți să se deplaseze corpul și răsuciți trunchiul în acea direcție, ținând obiectul cât mai aproape de corp

Probleme pot apărea și la ridicarea unei coli de hârtie. În astfel de cazuri aplecați-vă peste obiect, îndoiți ușor un genunchi și extindeți celălalt picior în spate. Sprijiniți-vă de un scaun din apropiere sau de masă, în timp ce vă aplecați spre podea.

Așa se așază pe rafturi

Plasarea unui obiect pe un raft este greu de executat corect. Cum evităm durerile de spate în astfel de situații? Dacă trebuie să plasați un obiect pe un raft, așezați-vă cât mai aproape de raftul respectiv. „Întindeți picioarele și poziționați-le unul în fața celuilalt. Astfel încât să aveți o bază solidă de sprijin. Nu vă aplecați înainte și nu extindeți complet brațele în timp ce țineți obiectul în mâini. Ridicați obiectul la piept, ținând coatele aproape de corp. Împingeți obiectul în sus, pe raft. Și în acest caz trebuie să încordați mușchii abdominali.”, explică dr. Iulia Belc.

Ai nevoie de sprijin

Cum evităm durerile de spate când stăm? Sprijiniți spatele în timp ce stați pe scaun. Atunci când stați la masă sau la birou, păstrați spatele într-o poziție normală, ușor arcuită. Ține-ți capul și umerii drepte și aveți grijă ca suprafața de lucru să fie la o înălțime corespunzătoare, astfel încât să nu fie nevoie să vă aplecați în față. O dată la o oră, dacă este posibil, stați în picioare întindeți-vă, punând mâinile pe zona inferioară a spatelui și arcuindu-vă ușor, înapoi.

Stilul de viață contează

Un stil de viață sănătos poate preveni durerile de spate. Faceți mișcare! Combinați exerciții precum mersul pe jos sau înotul, cu exerciții specifice care vă ajută să mențineți muschii spatelui și ai abdomenului puternici si flexibili. Mențineți o greutate sănătoasă, pentru că orice exces la acest capitol pune presiune suplimentară asupra coloanei vertebrale și mai ales pe partea inferioară a spatelui. Păstrați o postură corectă! Statul pe scaun, ridicarea sau aplecarea, dacă sunt făcute corect, pot avea un efect benefic asupra sănătății coloanei vertebrale.

Sursa foto: Bio Ortoclinic