Cum e cel mai bine să mănânci carnea roșie!

Cum e cel mai bine să mănânci carnea roșie!

Aflăm de la specialiști în nutriție cum e cel mai bine să fie mâncată carnea roșie, pentru a avea o alimentație echilibrată și sănătoasă pe termen lung.

 

Despre carnea roșie există multe controverse și nu de puține ori acest aliment figurează ca element de risc în apariție a diverse boli dacă este consumată pe termen lung. Carnea roșie se referă la cea de porc, preferată de atâția români, dar și de vită, mânzat și oaie. În aceeași categorie sunt incluse și carnea de rață, de iepure, de capră, de cal sau vânat dar aceste alegeti sunt mai rare.

Nuanța de roșu a cărnii este dată de proteina mioglobină, care se găsește în mușchi și este într-o cantitate mai mare când mușchii sunt solicitați o perioadă mai lungă de timp.

Cea mai bună formă de consum

'Carnea slabă de animal matur, proaspătă și gătită bine, însă nu prin prăjire, reprezintă cea mai bună formă de consum a acestui aliment. Preparatele din carne care conțin și grăsime (salam, cârnați, șuncă) ar trebui consumate mai rar. De obicei, carnea roșie se asociează cu legume, orez, cartofi.', recomandă medicul Șerban Damian.

200g, de maximum trei ori pe săptămână

Elementul care pune probleme la carnea roșie este cantitatea mare de grăsimi saturate, care este corelată cu un risc crescut de boli cardiovasculare și anumite forme de cancer, în special de colon. 'În mod obișnuit se recomandă să se limiteze cantitatea de carne roșie la 2-3 porții de până în 200 grame pe săptămână, iar aceasta să fie cât mai slabă', explică medicul specialist.

O sursă hrănitoare

O cantitate rezonabilă de carne roșie reprezintă un aport binevenit de proteine și de minerale. 'Carnea de vită sau de porc, dacă este aleasă cu grijă, încât să conțină cât mai puțină grăsime vizibilă, poate fi consumată săptămânal, fără niciun fel de riscuri pentru sănătate. Iar după vârsta de un an și copiii pot consuma carne roșie slabă. Trebuie înțeles că acest tip de carne este foarte hrănitoare, fiind bogată în proteine de calitate și fier. Nu există un motiv pentru care copiii ar trebui să fie feriți de consumul de carne roșie, însă cantitatea face diferența.' atenționează dr. Damian.

Cele mai periculoase produse din carne roșie

Alimentele din carne roșie care sunt procesate, ca șunca, cremvurștii sau cârnații sunt cele mai riscante. Acestea conțin nitriți, nitrostamine și cantități mari de grăsimi saturale. Dacă sunt incluse în alimentație din timpul adolescenței, la femeile tinere, carnea roșie procesată poate mări riscul de cancer la sân în perioada de menopauză. Afirmațiile îi aparțin doctorului Walter Willett, unul dintre cei mai apreciați cercetători de la Harvard. Specialistul american susține că 9% dintre decesele înregistrate într-unul din studiile sale ar fi putut fi evitate dacă oamenii ar fi inclus mai puțină carne roșie în dieta lor zilnică. Consumul acesteia a fost corelat cu un risc major de boli cardiovasculare, atac cerebral, diabet de tip 2 și cancer de colon.
Credit foto: Shutterstock