Oferta de uleiuri pe piață este deosebit de variată, chiar dacă uleiul de floarea soarelui a rămas cel mai accesibil, folosit deopotrivă pentru salate, dar și pentru gătit. Noile sortimente, de palmier, de porumb sau de avocado, sunt însă de preferat când vrei să prăjești cartofii sau preparatele din carne.

Uleiul extravirgin de măsline sau uleiul de cocos sunt recomandate pentru salate, dar pentru gătit și mai ales pentru prăjit, trebuie să alegi un ulei cu un punct de ardere ridicat. Cu cât este mai mare temperatura la care uleiul arde și scoate fum, cu atât este de preferat pentru prăjirea alimentelor. Punctul de ardere este temperatura la care uleiul devine toxic pentru organism, începe să fumege, își pierde calitățile nutritive și generează radicali liberi periculoși. De cele mai multe ori, nu ne dăm seama când uleiul ajunge în acest punct, pentru că nu își schimbă mirosul sau textura. De aceea, este bine să folosim de la început pentru prăjit uleiurile cu punct de ardere cât mai ridicat. Uleiul de avocado este cel mai indicat, având punctul de ardere la 270°, temperatură pe care nu o atingi în bucătărie. Până și carnea de vită se prăjește suficient la aproximativ 55° – 60°. Dar uleiul de avocado este destul de scump. În schimb, uleiul rafinat din germeni de porumb este accesibil ca preț și are punctul de ardere la 232°. De asemenea, este recomandat și uleiul de palmier, care arde la 235° și are un gust neutru. În comparație cu ele, uleiul rafinat din floarea soarelui arde la 227°.

sursa foto: 123rf.com