Cum ajungi să te îngrași. Cum să pui capăt efectului yo-yo

Cum ajungi să te îngrași. De ce nu te poți abține să mănânci alimente interzise

Cum ajungi să te îngrași? Dacă te chinui să slăbești și ajungi, din contră, să te îngrași, nu ești singura. Află cauzele psihologice ale kilogramelor în plus. Psihologul învață cum poți să slăbești și să-ți menții greutatea.

Conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății, în 2019, prevalența supragreutății la persoanele cu vârsta peste 18 ani, în România, este de 57,7%. Așadar, numărul de persoane supraponderale a crescut în ultimii ani și mulți oameni consideră că este din ce în ce mai greu să se mențină la o greutate „normală” în mediul actual în care ne trăim viața. Dar oare cum ajungi să te îngrași?

Cum ajungi să te îngrași. Cauzele psihologice ale acumulării de kilograme

Potrivit psihologului Angela Nuțu, există două cauze pentru care putem mânca: una este pentru a te hrăni, a doua este pentru a te elibera de o poftă, o dorință nebună de a mânca ceva.

Când mănânci doar pentru a te hrăni, nu ai cum să ajungi să ai kilograme în plus. Când mănânci însă ca să stăpânești o poftă, atunci începi să te îngrași. Oamenii, care au depășit un nivel normal de greutate, au depășit faza în care mâncarea te hrănește, hrănindu-și de fapt constant nu corpul, ci poftele și emoțiile. Alimentele ajung astfel medicamente' pentru a potoli dureri interioare provocate de traume, suferințe, lipsa încrederii și iubirii de sine. Așa cum unii oameni folosesc fumatul, alcoolul, sportul sau munca în exces, alții se refugiază în mancare pentru a (re)găsi comfortul emoțional', explică psihologul Angela Nuțu.

Citește și: 6 alimente care îți taie pofta de mâncare

Cum ajungi să te îngrași. Nu alegi cea mai bună metodă de slăbit

Cei mai mulți oameni atunci când decid să slăbească, își aleg o dietă alimentară din zecile care sunt promovate cu succes în toată lumea și încearcă să facă cât mai mult sport. Pare cât se poate de logic și măsurabil: cantitatea de energie pe care o aduci în corp sub forma alimentelor minus energia pe care o consumi trebuie să fie stocată undeva – adică sub formă de grăsime. Așa ne îngrăsăm, așa slăbim. Se pare că realitatea este una mai complexă. Potrivit unei analize a Universității din California pe 31 de studii despre dietele pe termen lung – mai mult de 80% dintre persoanele care pierd cu succes kilogramele, câștigă totul înapoi (ba chiar și mai mult) în doar doi ani.

Citește și: De ce e mai greu să slăbești a doua oară?

Cum ajungi să te îngrași. Efectul yo-yo

Deci, de ce efectul yoyo este mai degrabă regulă decât excepție? De ce suntem atâția dintre noi blocați în sistemul „îngrășare→ slăbire→ îngrășare'? De ce nu funcționeză dietele bazate pe restricții alimentare pe termen lung? În cele mai multe cazuri, voința îți face treaba până este atins obiectivul. O dată ce au scăpat de kilogramele în plus, cei mai mulți oameni se întorc la stilul obișnuit de viață care atrage după sine un număr și mai mare de kilograme în plus. De ce se întâmplă asta?

Angela NutuAjungi să te îngrași în loc să slăbești din următorul motiv. Majoritatea dietelor includ o formă de deprivare şi/sau negare; unele implică să numeri calorii, dar tot ce reușesc ele să facă este să programeze mintea să se gândescă la mâncare. Astfel, atunci când o persoană renunţă la dietă, se va gândi obsesiv la mâncare mult mai mult decât înainte să fi început dieta. Pentru cei mai mulți dintre noi, nici dietele și nici sportul nu vor face minuni pe termen lung. Cel puțin nu în lipsa schimbării atitudinii mentale legate de mâncare și obiceiurile de consum', afirmă psihologul Angela Nuțu.