Consumul de sare, esențial la toate vârstele

Consumul de sare, esențial la toate vârstele

Sarea este una dintre substanțele de care organismul nostru are nevoie pentru a funcționa corect. Dar din varietatea tipurilor existente pe piaţă este important să știm care sunt cele indicate și cât contează alegerea în funcție de vârstă.

 

Pe lângă accentuarea gustului bun al mâncării, sarea are și efecte benefice asupra organismului atunci când este bine aleasă și consumată în cantitatea recomandată. 'Sarea asigură PH-ul normal al corpului, iar o sare nerafinată conține triada sodiu-magneziu-potasiu care asigură buna funcționare a organismului, regularizează echilbrul hidric și transmite impulsurile nervoase către mușchi.' explică dr. Gabriela Man, specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației.

De asemenea, cantitatea adecvată de sare susține și procesul de digestie. Într-o primă fază, aceasta activează o enzimă care permite papilelor să recepteze gustul mâncării. Apoi sarea contribuie la descompunerea alimentelor și creează acid clorhidric, o secreție cu rol bactericid (n.r.: omoară bacteriile pentru vindecarea infecțiilor).

Sarea de Himalaya și sarea de mare sunt foarte bune

Sarea autohtonă, de ocnă, este din păcate aproape în totalitate clorură de sodiu și foarte săracă în alte minerale. Pe când sarea de Himalaya și cea de mare sunt mai sărace în sodiu și bogate în multe minerale utile organismului. Sarea de Himalaya este nerafinată și conține peste 80 de minerale. Medicul Gabriela Man nu agrează consumul de sare iodată și susține ideea că aceasta nu rezolvă deficitul de iod din corp și poate cauza probleme serioase de sănătate.

Și copiii au voie

Sarea inclusă în alimentație este recomandată pentru toată lumea. 'După vârsta de 1 an, se poate adăuga un praf în perioada de diversificare a alimentației bebelușului. Un copil cu vârsta de până în 7 ani are permisă o doza maximă de 3 grame de sare zilnic, iar până la vârsta de 11 ani copiii este bine să aibă maximum 5 grame de sare în alimentație pe zi.' recomandă specialistul.

Excesul poate duce la cancer gastric

O afecțiune cauzată de consumul excesiv de sare poate fi cancerul gastric. 'Sodiul deteriorează mucoasa stomacului, făcând-o mai vulnerabilă la acțiunea bacteriei H. Pylori (H. Pylori provoacă o inflamație cronică a stomacului numită gastrită cronică, afecțiune ce evoluează lent și persistă toată viața, dacă nu este tratată. Aceasta se poate transforma treptat, de-a lungul a mai multor ani, în ulcer sau chiar cancer.' explică medicul.

Însă aportul excesiv influențează, în primul rând, sistemul cardiovascular. Prezența unei cantități mari de sodiu în alimentație crește riscul de apariție a hipertensiunii arteriale. Aceasta poate duce la diabet, atacuri de cord și accidente vasculare cerebrale. Tensiunea arterială poate fi ținută sub control prin reducerea consumului de sare, prin exercițiu fizic și printr-o alimentație sănătoasă.

Atenție!

  • O categorie aparte sunt persoanele hipertensive, în majoritate vârstnice. Sodiul din sare este cel care favorizează retenția apei și ridică probleme celor cu hipertensiune, Soluția ar fi să consume sare de Himalaya, sare de mare, sare hiposodată.
  • Persoanele care suferă de boli ale rinichilor trebuie să consume mai puțină sare. Studiile arată că în cele mai frecvente cazuri, rinichii rețin sodiul și apa în organism, cauzând deteriorarea funcției renale.
  • Dacă vă confruntați cu simptome ca umflarea mâinilor, a picioarelor, a încheieturilor și cu senzația de rigiditate, reduceți aportul de sare.

Renunțarea definitivă implică riscuri majore

Corpul nostru nu poate produce sodiu și îl obține prin alimentație, sarea fiind pricipalul furnizor. Deficiența de sodiu se manifestă prin stare de oboseală, transpirație abundentă, deshidratare, dereglari ale nivelului acido-bazic. Cazurile foarte grave includ apoplexia și coma.

Mențineți un aport de maximum 6 g/zi!

'Consumul moderat de sare este util unei funcționări optime a organismului. Depășirea dozei zilnice recomandate afectează starea de sănătate, periclitând activitatea sistemelor interne. Mentineți un aport recomandat de maximum 6 g/zi sare, consumați sare nerafinată (sare de Himalaya, sare de mare) și reduceți aportul de alimente foarte sărate: chips-uri, snacks-uri, conserve de carne și pește, mezeluri, sosuri ambalate sau unele brânzeturi ca telemeaua, brânza feta, cașcavalul.' (dr. Gabriela Man, specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației, contact@slabestimancand.ro , Slăbești mâncând)

nutritionist Gabriela_Man

Dr. Gabriela Man

Credit foto: 123rf.com