Ai auzit sau poate ai și încercat o dietă fără gluten din dorința de a evita balonarea, inflamația, amețeala sau chiar boli de inimă, după cum s-au propagat informațiile despre gluten în mediile de comunicare. Însă în cazul în care nu ai o sensibilitate confirmată de medic sau boala celiacă, nu ar trebui să eviți glutenul.

Evită excesul caloric

O analiză nutrițională a compoziției pe care o au alimentele de panificație de tip ”gluten free” comparativ cu produsele cu gluten a dovedit că primele au un număr semnificativ mai mare de calorii, de proteine, de acizi grași saturați și deseori de zahăr. Au fost evaluate peste 600 de produse alimentare și aceste particularități au fost depistate în special la pâine, făinuri și pizza. Studiul a fost prezentat la începutul lunii mai la Congresul Anual al Societății Europene de Gastroenterologie Pediatrică și Nutriție.

Scade riscul de diabet tip 2

Cercetătorii au prezentat la întrunirea Asociației Americane de Cardiologie, ce a avut loc în luna martie, concluzii obținute în urma analizării istoricului alimentar a 199.794 de persoane, pe o perioadă de 30 de ani. Rezultatul: cei care au mâncat cele mai multe alimente cu gluten au avut cel mai scăzut risc de îmbolnăvire cu diabet de tip 2. Cu 13% mai puțin față de grupul care nu a consumat mult gluten. Sursele majore de gluten au fost pâinea, pizza, brioșele și mini covrigeii.

Reduce cazurile de boli de inimă

Oamenii de știință de la Universitatea Harvard au analizat datele nutriționale a peste 100.000 de persoane, colectate periodic pe o perioadă de 25 de ani. În cazul a peste 6000 de cazuri au intervenit boli coronariere, însă s-a constatat că între participanții care au avut cel mai ridicat conținut de gluten în alimentație au fost și cele mai puține cazuri de îmbolnăviri. Consumul de gluten a fost asociat cu risc de 15 % mai scăzut de a dezvolta boală coronariană. Cercetatorii consideră că dieta fără gluten nu este recomandată persoanelor care nu au boală celiacă.

Poate preveni cancerul colorectal

Se cunoaște deja faptul că dietele bogate în fibre ajută digestia și că cerealele integrale sunt o sursă excelentă de fibre. Mai mult decâât atât, Organizația Mondială a Sănătății a anunțat în octombrie 2015 că cerealele integrale, ce conțin și gluten, reduc riscul de cancer colorectal. De fapt, riscul a scăzut cu 17 % pentru fiecare creștere de 90 g pe zi a consumului.

Reduce expunerea la metale toxice

În dieta fără gluten printre cele mai consumate alimente sunt orezul și peștele, însă acestea pot conține, spun specialiștii, metale toxice ca mercur, arsenic, cadmiu și plumb. Într-un studiu la care au participat 11.353 de persoane și li s-au prelevat probe de sânge, 55 prezentau boală celiacă. Cercetătorii au observat că persoanele cu alimentație fără gluten aveau în sânge un nivel mai ridicat de mercur față de cei care nu au evitat glutenul. Conținutul crescut de metale s-a constatat în cazul alimentației fără gluten și în cazul celor cu boală celiacă și în cazul celor care nu aveau.

SFATUL SPECIALISTULUI

Nu evita glutenul în lipsa unei intoleranţe dovedite!

 

Deşi în acestă perioadă există o adevărată isterie împotriva alimentelor ce conţin gluten, tot mai multe dovezi vin în sprijinul ideei că nu are rost să evităm aceste alimente în lipsa unei intoleranţe dovedite şi manifeste la gluten. Există într-adevăr persoane pentru care glutenul este un inamic redutabil, însă acest lucru nu este un motiv pentru ca toţi să ne ferim de cerealele cu gluten. În special pentru zona noastră unde bună parte din alimentaţie se bazează pe derivate din grâu, este chiar dificil să eliminam complet această sursă de energie, fibre şi vitamine. (Dr. Șerban Damian, Centrul de Nutriție Superfit)

Credit foto:

Parteneri
Parteneri
Parteneri
Parteneri
Parteneri