Mulţi consideră că masa fără o bucăţică de carne nu este saţioasă şi, în consecinţă, o mănâncă destul de frecvent. Alte persoane evită consumul acesteia în favoarea lactatelor, brânzeturilor sau a legumelor. Cât de benefic este de fapt consumul de carne? „Trebuie să existe un echilibru constant, să nu ne transformăm din omnivori în carnivori. Atâta vreme cât se urmăreşte asigurarea unei alimentaţii echilibrate şi variate, carnea face parte din alimentele necesare unei bune sănătăţi. Şi va prima calitatea. Vom alege prioritar peşte, pui, curcan, vită şi, rar, carne de porc. Vânatul este, şi el, mai valoros din punct de vedere al calităţii proteinelor faţă de carnea de porc”, spune dr. Gabriela Man.

Menține o bună imunitate

Specialistul în siguranţa alimentului şi sănătatea populaţiei explică faptul că „proteinele sunt importante pentru o bună stare de sănătate, deoarece furnizează aminoacizi esenţiali care nu pot fi sintetizaţi de către organism. Proteinele intră în structura musculaturii şi reprezintă un element de baza în menţinerea imunităţii, care apără organismul în faţa infecţiilor şi a diverselor boli. Pentru a ne asigura de aceşti aminoacizi esenţiali trebuie să combinăm cele două tipuri de proteine, vegetale şi animale. Însă, trebuie să precizez avantajul proteinelor animale în faţa celor vegetale – conţin mai mulţi aminoacizi esenţiali”, a subliniat medicul.

Lipsa de proteine duce la afecțiuni

O alimentaţie săracă în proteine animale afectează celulele nervoase, provoacă tulburări hormonale, anemie, întârzie creşterea copiilor, digestia este greoaie, rănile se cicatrizează greu. Carenţa în proteine provoacă uscarea excesivă a pielii, căderea părului şi fragilizarea unghiilor.

Excesul de proteine poate favoriza apariția osteoporozei

În acelaşi timp, pe termen lung, consumul în exces de proteine provoacă retenţia de apă în zona abdomenului și cauzează alte probleme, evident, ca orice abuz.

Un aport excesiv de proteine favorizează eliminarea calciului din sistemul osos (deoarece provoacă acidifierea mediului intern) astfel, o dietă bogată în carne le poate predispune pe femei la osteoporoză. În plus, un aport excesiv suprasolicită rinichii, cei în grija cărora cade sarcina de a elimina deşeurile rezultate din digestia proteinelor (uree, acid uric, creatinina, amoniac). Metabolismul proteic este mai puţin decât cel al zaharururilor şi al grăsimilor, astfel că deşeurile menţionate se acumulează în cantităţi mari şi/sau se elimină foarte greu atât în anumite afecţiuni (insuficienţă renală, iroza, artrita gutoasă), cât şi în cazul unui organism sănătos, dar hrănit excesiv cu proteina animală (în abuzul de consum de carne)“, adaugă Gabriela Man.

Limita normală: 600 g/săptămână

Un principiu de bază în nutriţie spune că ”ce e prea mult strică”. Cât înseamnă consum în limite normale şi când poate deveni prea mare? „Teoretic, o persoană sănătoasă ar trebui să consume zilnic 0,8g proteine/kg corp/zi proteine de origine animală şi vegetală. În cazul copiilor, al femeilor însărcinate, al celor care alăptează, dar şi cei care depun efort fizic intens acest aport poate fi mărit. Trebuie să luam în calcul şi faptul că omul nu este nici ierbivor şi nici carnivor. Este omnivor. Adică rata săptămânală de carne nu ar trebui să depăşească 600 grame. Excepţie fac perioadele scurte din cicluri de slăbire, de maxim 18 zile, în care zilnic este utilizată combinaţia proteină animală-legumă indice glicemic scăzut, pentru intensificarea arderii grăsimilor”, încheie nutriţionistul.

Nu combina cu ouă sau cartofi

Pentru digestia şi sănătatea organismului tău, trebuie să ţii cont şi de felul în care consumi carnea, în asociere cu alte alimente. Astfel, cel mai bine e să o poţi mânca simplă sau în combinaţie cu legume, exceptând cartofii, fasolea boabe, mazărea, năutul, lintea, soia, amarantul sau hrişca. De asemenea, evită consumul alături de ouă, peşte, brânzeturi, paste făinoase şi orez.

nutritionist Gabriela_Man

Dr. Gabriela Man, Specialist siguranţa alimentului şi sănătatea populaţiei, contact@slabestimancand.ro, www.slabestimancand.ro

Credit foto: Flickr.com