Consumă lactate și brânzeturi!

Consumă lactate și brânzeturi!

Află cât de important este să incluzi în alimentaţie lactate și brânzeturi. Doctorul Ciprian Constantin explică care este rolul acestor produse în menţinerea sănătăţii, dar şi cantitatea în care e bine să le consumi.

Fie că alegem să le mâncăm la micul dejun sau ca aperitiv ori cu o salată, la masa de prânz sau seara, brânzeturile sunt printre cele mai consumate produse alimentare. Iar dacă nu te numeri printre pofticioşi, trebuie să ştii că nu ar strica să le incluzi în meniul tău. La fel se întâmplă şi în cazul lactatelor, despre care medicul Ciprian Constantin ne spune că 'sunt o sursă importantă de calciu, într-o cantitate mare şi cu o biodisponibilitate mare (n.r.: raportul dintre cantitatea de substanţă activă şi viteza cu care aceasta este absorbită în organism). În brânzeturi, cantitatea de calciu este şi mai mare, putând conţine chiar şi 1g de calciu la 100 g produs. Lactatele mai aduc proteine de calitate superioară şi sunt surse excelente pentru vitamine. Lipidele lactatelor variază cantitativ într-o mare măsură de prelucrarea acestora, dar şi de rasa animalului de la care provin, de regim şi de nivelul de furajare al animalelor. În principal sunt lipide în care predomină acizi graşi saturaţi şi colesterol. Ce mai trebuie reţinut este că lactatele sunt sărace în vitamina C, vitamina B1 şi fier, putând predispune la deficienţa în organism a acestor elemente, în cazul unui regim preponderent lactat.

De preferat brânza slabă

'Brânza slabă are o bună concentrare a beneficiilor lactatelor: proteine, calciu şi lipide în cantitate mică. Raţia de brânzeturi variază în funcţie de cantitatea de lapte şi de proteinele consumate. Cantitatea zilnică medie este 40g brânzeturi pe zi, parte a unei diete echilibrate', spune dr. Constantin. Cât despre cantitatea de lactate indicată, specialistul explică faptul că variază între 400-600 ml/zi pentru copiii cu vârsta între 1 și 12 ani şi 250-300 ml/zi pentru adulţi.

Combinaţia între produse rămâne la alegerea fiecărei persoane, ţinând cont de nivelul de efort fizic şi intelectual depuse, dar şi de sexul şi de greutatea pe care o are. De asemenea, 'aportul bogat în sodiu şi lipide saturate poate fi contrabalansat cu vegetale şi grăsimi vegetale', mai spune medicul.

Lactatele, cea mai bună sursă de calciu

Deşi părerile sunt împărţite în ce privește ponderea în care este asimilat calciul din lactate şi din brânzeturi de către organism, dr. Constantin ne asigură că 'da, calciul din lactate are cea mai mare biodisponibilitate şi se absoabe cel mai bine. Practic, aceste produse constituie cea mai bună sursă de calciu pentru om'.

E bine ca proporţia nutrienţilor pe care îi consumăm zilnic să fie: 55% glucide, 15% proteine şi 30% grăsimi. Lactatele ar trebui să facă parte dintr-o dietă echilibrată, sănătoasă, cu menţiunea că tot lactatele pot fi o sursă bogată de lipide saturate. În aceste condiţii, laptele degresat poate fi o alegere foarte bună.

Urda previne obezitatea, brânza topită are mulți aditivi

  • Laptele şi derivatele din lapte nu se mănâncă cu alte alimente, excepţie făcând cerealele şi pâinea.
  • Urda este foarte indicată deoarece nu conţine aproape deloc cazeină (proteina majoritară din lapte care nu poate fi digerată corect de tubul digestiv al omului. De asemenea, proteinele din urdă sporesc arderile şi previn obezitatea.
  • Brânzeturile cu mucegai au un conţinut foarte ridicat de grăsime şi de sare.
  • Brânza telemea conţine multă sare şi nu este recomandată persoanelor cu boli cardiovasculare, hepato-renale sau hipertensiune.
  • Brânza topită şi cremele de brânză din comerţ conţin mulţi aditivi.

Dr. Ciprian Constantin

Dr. Ciprian Constantin – Şef Departament Nutriţie şi Diabet – Spitalul Militar Central 'Carol Davila'.

Credit foto: Flickr.com