Cele mai importante diferențe dintre laptele de capră și cel de vacă

Cele mai importante diferențe dintre laptele de capră și cel de vacă

Știm deja cât de gustoasă este brânza din lapte de capră, iar laptele de capră este adesea lăudat drept cel mai sănătos. Dar iată care sunt diferențele cu adevărat importante dintre laptele de capră și cel de vacă, pe care îl consumăm în cantitate mult mai mare.

 

Crescătorii de capră 'se numără pe degete' în țara noastră, ceea ce face ca laptele de capră să fie un produs rar și foarte puțin consumat. Peste 90% din laptele dulce din comerț provine de la vaci, iar cel de capră abia depășește 2 procente.

Cu toate acestea, românii au început să caute mai des lapte și brânză de capră. Dar iată care sunt diferențele dintre cel mai consumat lapte și cel mai apreciat de către medici și nutriționiști.

Grăsimea din laptele de capră și cel de vacă

Laptele de vacă este deosebit de hrănitor și conține în medie între 17% și 30% acizi grași nesaturați, ușor de asimilat de către organism. Concentrația de grăsime variază însă în funcție de hrana animalului (spre exemplu, iarna laptele este mai gras, deoarece vacile sunt hrănite mai mult cu furaje concentrate), în funcție de rasa vacilor și de mediul în care sunt crescute.

Laptele de capră are un procent ușor mai mare de acizi grași nesaturați, datorită cărora are și un gust specific, mai persistent, pe care unii copii nu îl suportă. Dar mai ales pentru copii, acest lapte este mult mai hrănitor și la fel de ușor de digerat ca și laptele de vacă.

Dacă laptele de vacă are în medie 30 g de materii grase la un litru, laptele de capră ajunge la aproape 43 g de materii grase la litru.

Proteinele

În ceea ce privește concentrația de proteine, laptele de capră și cel de vacă sunt similare, între ele fiind o diferență foarte mică în favoarea celui de capră. Ca atare, din acest punct de vedere, ambele tipuri de lapte sunt la fel de hrănitoare, dar mult mai bogat în proteine este laptele de oaie.

Conform studiilor din ultima vreme, nutriționiștii consideră că laptele de capră este cel mai apropiat ca structură proteică față de laptele de mamă, de aceea poate fi mult mai ușor asimilat de către copiii mici.

Zaharurile

Majoritatea consumatorilor tolerează laptele de vacă și puțini sunt cei care au intoleranță la lactoză. Lactoza este singurul glucid din lapte și se găsește în proporție de aproximativ 50 g la litru.

Laptele de capră are un conținut mult mai redus de lactoză, cu aproximativ 30% față de laptele de vacă. Datorită acestui lucru, dar și datorită faptului că laptele de capră nu conține la fel de mulți alergeni precum laptele de vacă, acesta este mult mai ușor de tolerat chiar și de către bebeluși sau de către persoanele care suferă de ulcer și boli de stomac.

Mineralele

Laptele de vacă este bogat în calciu, vitamina D, vitaminele B și potasiu.

Laptele de capră este bogat în fier, calciu, fosfor și magneziu. Dintre vitamine, acest lapte conține retinol, calciferol, acid ascorbic, niacină, tocoferol şi riboflavină.

Trebuie menționat că mineralele și vitaminele din laptele de capră sunt absorbite de organism aproape în totalitate, spre deosebire de cele din laptele de vacă, de aceea este mult mai bun pentru persoanele care suferă de anemie și deficiențe nutriționale.

sursa foto: 123rf.com