Cele mai bune tipuri de orez pentru sănătate și siluetă!

Credit foto: Shutterstock

Este unul dintre cele mai sănătoase alimente din lume și se numără printre cele mai apreciate preparate, în special în bucătăria asiatică. De asemenea, poate avea numeroase beneficii pentru organism, trebuie doar să știi ce tip de orez să alegi!

 

Orezul face parte din categoria alimentelor de tip cereale, cu efect benefic asupra sistemului digestiv. De asemenea, orezul nu conține gluten, iar, conform USA Rice Federation, persoanele care au mâncat constant orez au consumat și o cantitate mai mare de legume față de persoanele care au ales în meniul lor în special carne şi grăsimi saturate.
La nivel mondial există foarte multe tipuri de orez, diferentiate prin tipul bobului, culoare și aromă. Totuși, cele mai populare sunt orezul alb şi orezul brun. În ultimii ani au câștigat în popularitate și variantele de risotto, orez basmati și orezul folosit la sushi.

Orez cu indice glicemic mic

Merită să încerci orezul sălbatic, care are indice glicemic scăzut, și orezul brun, cu multe beneficii pentru sănătate. Ambele sunt variantele indicate pe care să le alegi atunci când vrei să mănânci orez.
De asemenea, orezul basmati complet și cel cu bob lung au un indice glicemic mediu. Efectul asupra insulinei este mic și aceste alimente pot fi asociate cu grăsimi. La fel se întâmplă în cazul orezului brun, care poate fi asociat cu pește, ulei de măsline și alte grăsimi sănătoase.', este notat în cartea doctorului Gabriela Man, 'Slăbești mâncând'.

Orezul brun menține sănătatea și stimuleză slăbirea

Este o alternativă hrănitoare și gustoasă la orezul alb și poate stimula pierderea în greutate. 'Orezul brun conține un fitonutrient (oryzanol), care are impact benefic asupra reducerii LDL-colesterolului, așa zisul colesterol rău', și este un antioxidant puternic. De asemenea, exercită efecte antiinflamatoare și anticancerigene.' explică dr. Gabriela Man.

Basmati, potrivit în multe preparate

Tradițional în bucătăria indiană, basmati are bobul lung și este intens aromat. Acest tip de orez poate fi gătit asemeni celui alb, fiind potrivit la prepararea pilafului, în umpluturi, dar și în salate. 'Soiurile de orez cu indice glicemic scăzut, precum orez basmati, mai ales orez basmati brun, dar și orez sălbatic satură mai repede și pentru un timp mai îndelungat.', spune medicul.

Orezul sălbatic, o sursă de nutrienți importanți

Un tip de orez integral folosit deseori în salate, în supe și este foarte sănătos.' Orezul sălbatic (negru) este foarte bogat în antioxidanți, cu efecte anticancerigene, antidiabet și protejează împotriva bolilor de inimă.', declară specialistul în nutriție.

O combinație tolerată și de persoanele diabetice

Este de preferat combinarea orezului basmati, mai ales orez basmati brun, cu orez sălbatic.'Aceasta este o combinație mult mai bogată în vitamine din grupul B, în fibre, în antioxidanți și are indice glicemic scăzut. Adică, poate fi consumat de către persoanele diabetice și de cele cu probleme de exces ponderal.', mai recomandă dr. Man.

SFATUL SPECIALISTULUI

Atenție la orezul alb!

'Soiul de orez alb, mai ales cel cu bob rotund, care este extrem de bogat în amidon digerabil (de aceea este și vâscos, lipicios, după preparare termică) și nu este recomandat diabeticilor sau celor care au probleme cu menținerea unei greutăți normale. În plus, aparent ar părea că este o sursă mai bună de energie decât orezul basmati sau orezul sălbatic. În realitate are un efect de boomerang. Crește mult glicemia după consum, ceea ce duce la scăderea mare a glicemiei la puțin timp după masă, ceea ce se va traduce cu senzație de foame, somnolență, iritabilitate.' (dr. Gabriela Man, specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației, www.slabestimancand.ro, contact@slabestimancand.ro)

nutritionist Gabriela_Man

dr. Gabriela Man

Credit foto: Shutterstock