Cei mai importanți nutrienți care îți protejează glanda tiroidă

Credit foto: 123rf

Deficitul unor nutrienți în organism poate cauza efecte serioase pentru glanda tiroidă. Află care sunt cele mai importante vitamine și minerale asociate cu funcțiile tiroidei și din ce alimente poți să le procuri.

 

Dacă prezinți unele semne de hipotiroidism precum amețeli, creștere în greutate, temperatură scăzută a corpului, stare de confuzie și/sau anxietate, îți poți îmbunătăți funcția tiroidei prin nutrienți cheie.

Iată care sunt cei mai comuni nutrienți asociați cu disfuncția glandei tiroide, când cantitatea lor nu este suficientă în organism, dar și alimentele din care îi poți procura:

Iod

Este un mineral esențial în funcționarea corectă a glandei tiroide, deoarece corpul îl folosește pentru a produce hormoni tiroidieni. De asemenea, ajută la transformarea hormonilor T4 (tiroxina) în cei utilizabili de tip T3 (triiodotironina).

Surse de iod: alge de mare, pește de apă sărată, dar și suplimente de iod.

Seleniu

Un alt mineral cu rol major este seleniul. Pentru cei cu afecțiune tiroidiană autoimună seleniul s-a dovedit că reduce drastic nivelul de anticorpi, inversând activitatea autoimună.

Surse de seleniu: carne roșie, ficat, pui, curcan, pește, crustacee, spanac sau suplimente de calitate.

Vitamine din gama B

Vitamina B12 transportă iodul la glanda tiroidă pentru a produce hormoni tiroidieni. Vitamina B12 este necesară pentru a produce hormonul stimulator tiroidian (TSH), care ajută tiroida să producă mai mulți hormoni. Un deficit de vitamina B12 poate duce la oboseală, depresie și confuzie, iar studiile au aratat că deficiența de vitamina B12 este comună în rândul pacienților cu hipotiroidie.

Surse de vitamina B: varză și broccoli gătite, carne roșie, ficat, dar și supliment din complexul B.

Fier

Acest mineral ajută organismul să asimileze iodul din alimente. Deficiența de iod poate duce la amețeli și slăbiciune generală a corpului.

Surse de fier: carne de vită (hrănită cu iarbă verde), ficat de vită, porc, găină, fructe de mare, legume cu frunze verzi.

Vitamina A

Este un alt nutrient necesar pentru a transforma hormoni tiroidieni de tip T4 în T3, pe care îi ajută apoi să intre în celule. Și întărește imunitatea.

Surse de vitamina A: fructe și legume portocalii (morcovi, portocale, caise, mango, cartofi dulci), ficat.

Vitamina D

Corpul folosește vitamina D pentru a absorbi calciu și îmbunătățește sistemul imunitar. Nivelul scăzut de vitamina D din organism a fost asociat cu afecțiunea tiroidiană autoimună, cancer tiroidian și noduli.

Surse de vitamina D: pește gras, porc, ulei de pește.

Acizi grași esențiali Omega 3

Favorizează sănătatea intestinului și calitatea mucoasei intestinale, fiind de mare ajutor pentru cei cu boli tiroidiene autoimune și intestin permeabil. De asemenea, acizii grași omega 3 scad inflamația generală și întăresc sistemul imunitar.

Surse de Omega 3: somon, alte tipuri de pește sau ulei de pește. Dr. Gabriela Man adaugă: 'Alte surse importante de omega 3 sunt oleaginoasele (nuci, alune, migdale, fistic, caju), semințe de in și semințe de cânepă (pe care este bine să vă obișnuți să le presărați peste salate), dar și ulei de rapiță.

Zinc

Are un rol crucial atât în producerea hormonilor tiroidieni, cât și în transportul lor către celule.

Surse de zinc: carne roșie, ficat, porc, pui, spanac, fructe de mare.

Menține-ți greutatea normală și evită zahărul și amidonul!

'Deși multe persoane cu obezitate cred că suferă cu glanda tiroidă și acesta este motivul pentru care au ajuns în această stare, de fapt lucrurile stau invers. Afecțiunea indusă de alimentația cu mult zahăr și amidon și cea care provoacă obezitatea, produce o dereglare a sistemului endocrin și duce la încetinirea funcției tiroidei! Deci, obezitatea încetinește funcția tiroidei. Prin schimbarea alimentației, eliminarea zahărului și a amidonulul de proastă calitate (făina albă, cartofi obișnuiți, orez alb cu bob rotund, mălai) se corectează boala și se reactivează funcția tiroidei.' (dr. Gabriela Man, specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației, www.slabestimancand.ro)

nutritionist Gabriela_Man

Credit foto: 123rf