Cea mai bună dietă: contează calitatea alimentelor, nu doar caloriile!

Cea mai bună dietă: contează calitatea alimentelor, nu doar caloriile!

Cea mai promițătoare dietă trebuie să ia în calcul calitatea produselor alimentare mâncate, nu doar numărul de calorii pe care acestea le conțin.

 

Informațiile de bază din nutriție s-au schimbat în decursul anilor, iar specialiștii au descoperit tot mai multe dovezi referitoare la felul în care este indicat să fie alcătuită alimentația optimă pentru sănătate și pentru a avea o greutate normală. Datele recente ale specialiștilor în nutriție de la Harvard susțin faptul că trebuie să se țină cont de caloriile consumate zilnic, dar să fie acordată la fel de multă atenție și asupra calitatății mâncării. Doar în acest fel poate fi prevenită acumularea kilogramelor și este favorizată eliminarea surplusului de greutate.

Alimente bune și de evitat

Mâncarea de calitate include alimente nerafinate, procesate la minim sau deloc, cum sunt fructele și legumele, cerealele integrale, grăsimile bune (omega 3, omega 6) și sursele sănătoase de proteine. În schimb, mâncarea îndoielnică include produsele îndelung procesate, cele dulci, snack-urile, cerealele rafinate, prăjelile, produsele care conțin grăsimi saturate și trans, dar și legumele cu indice glicemic ridicat cum sunt, de exemplu, pâinea albă sau orezul alb.
Nu există o dietă perfectă care să fie valabilă pentru toată lumea. Există diferențe între femei și bărbați, diferențe de vârstă și de stilul de viață al fiecăruia. Însă, se poate forma o părere despre ce ar fi bine să includă alimentația corectă.

Mierea naturală are mai multe calorii decât zahărul

Contează în primul rând calitatea alimentelor și apoi numărul de calorii. Avem, de exemplu, situația paradoxală: o linguriță de zahăr rafinat (procesat) conține cca. 13 kcal, iar o linguriță de miere naturală cca. 22 kcal. Mierea, spre deosebire de zahăr, este sănătoasă, oferă corpului energie și nu îngrașă, dacă este consumată cu grijă la cantitate. Un alt exemplu, adaugă doctorul Ruxandra Pleșea, 'sunt leguminoasele (fasolea boabe, lintea, năutul), care deși conțin un număr mare de calorii, nu îngrașă deoarece conțin o combinație echilibrată de glucide cu eliberare lentă, proteine și mulți alți micronutrienți care sunt folosite admirabil de către organism fără a ne îngrașa', explică medicul specialist în diabet, nutriție și boli metabolice.

Studiu de 20 de ani, cu 120.000 de persoane

Cercetătorii de la Departamentul de Nutriție al Școlii de Sănătate Publică Harvard au demonstrat cât de importantă este calitătatea mâncării. Într-un studiu realizat pe durata a 20 de ani cu ajutorul a peste 120.000 de femei și de bărbați, cercetătorii au constatat că mărirea greutății a fost cel mai mult asociată cu aportul de chips-uri, cartofi, băuturi cu zahăr și de carne roșie atât procesată, cât și neprocesată. În schimb, alimentele care au fost asociate cu pierderea în greutate au fost legumele, cerealele integrale, fructele, nucile și iaurtul. Aceiași cercetatori nu au scos din calcul caloriile, însă recomandă alegerea alimentelor de calitate, cu explicația că acesta este un factor important care ajută persoanele să consume mai puține calorii.

O calorie nu mai este egală cu o calorie

Dacă până în urmă cu ceva timp se considera că o calorie este doar o calorie indiferent că provine din căpșuni sau din ciocolată și că doar suma caloriilor este importantă în dieta de slăbire, iată că mai nou situația stă diferit. 'Caloriile se referă doar la energia obținută din arderea unui aliment însă corpul folosește mult mai multe căi pentru a procesa acel aliment. Comportamentul caloriilor care provin din dulciuri și alimente cu indice glicemic mare este diferit față de comportamentul caloriilor din alimente cu indice glicemic scăzut. Așa se explică de ce iaurtul total degresat, în care s-a adăugat prin prelucrare amidon, fapt ce duce la creșterea indicelui glicemic al acestuia, mai degrabă îngrașă decât să slăbească', declară dr. Ruxandra Pleșea .

Atenție și la calitatea de pe etichetă!

'Verificați întotdeauna alimentele prelucrate. Dacă acestea conțin îndulcitori adăugați, zaharuri simple sau chiar amindonuri și polizaharide obținute artificial și cu nume complicate, înseamnă că aveți în față un produs care îngrașă, cu indice glicemic mare, chiar dacă se laudă că este de proveniență bio sau . În această categorie găsim produse de la cerealele de mic dejun destinate copiilor, mezeluri, iaurturi, pâine ambalată, până la sucul de roșii.' (Dr. Ruxandra Pleșea, medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, ruxandra.plesea@sana-med.ro)

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea

Credit foto: 123rf.com