Chiar dacă resimțiți un oarecare surplus după vacanța de iarnă, nu este o tragedie. Puteți remedia destul de ușor situația, făcând de îndată câteva schimbări alimentare. Important este ca bunătățile tradiționale să nu se regăsească frecvent în meniu. Doamna doctor Ruxandra Pleșea, medic specialist în diabet și boli de nutriție recomandă:

  • Imediat după mesele bogate aveți grijă să vă hidratați foarte bine cu apă și mai ales cu ceaiuri de plante, care au anumite proprietăți pentru ușurarea digestiei și evitarea constipatiei, atenuarea senzatiei de balonare sau arsuri retrosternale. Ceaiurile de busuioc, fenicul, anghinare, soc, mușețel, ghimbir sunt doar câteva dintre ele.
  • Înlocuiți prăjiturile, tortul cozonacii cu fructe servite între mese, iar la mesele principale serviți întotdeauna în deschidere salate ușoare sau supe/ciorbe de legume. Abia în final serviți câte o sărmăluță sau friptură slabă de pește și mai amânați cârnații și soriciul vreo două săptămâni.
  • Propuneți-vă 3 zile de dietă vegetariană, eliminați orice sursă de hrană de proveniență animala și reduceți la minim consumul de zahăr.
  • Eliminați total consumul de sucuri și ape minerale și nu depășiți un pahar de vin pe zi.
  • Încercați să nu consumați cafea, ceaiuri excitante, băuturi energizante pentru a nu suprasolicita și mai mult organismul epuizat. La o săptămână de la ”dezastru” vă veți recăpăta forma fizică și nivelul de energie.

Combinații alimentare care slăbesc

Mic dejun: 2 biscuiți din faină integrală + 4 felii de ardei gras, andive umplute cu cremă de brânză cu mărar sau cremă de caju cu mărar.
Gustare: fructe și o mână de semințe de floarea soarelui crude sau nuci.
Prânz: Salată de rucola cu morcov ras, stafide, ulei de măsline și oțet balsamic alături de o porție mică de paste integrale cu legume la grătar și pește (somon).
Gustare: un pahar de kefir sau un fresh de legume și fructe cu ghimbir.
Cină: Mușchiuleț slab de porc cu salată de varză/ murături sau mâncare de praz cu măsline și piept de pui sau curcan.

Evitați dulciurile!

Dulciurile sunt principalul dusman și de sărbători și în afara lor, așadar, orice pauză de dulciuri înseamnă mai puține kilograme, mai puțin stres metabolic, mai puțină inflamație mai puțin dezechilibru emoțional și epuizare. ”Dulciurile nu se pot înlocui cu nimic, fie că sunt cu zahăr, cu miere, cu alte tipuri de îndulcitori calorici sau noncalorici, acestea vor fi la fel de dăunătoare. Orice înlocuire a unui dulce cu alt tip de dulce nu face decât să perpetueze apetența pentru dulciuri în general, iar efectele nu vor întarzia să apară.” explică medicul.

Cum se face corect o detoxifiere post sărbători

Dieta de detoxifiere de după sărbători, împreună și cu restul procedurilor de acest tip, este potrivită după excese, însă nu trebuie să fie foarte agresivă (ex.: post negru sau consum exclusiv de sucuri de legume și fructe). Organismul uman nu se poate adapta atât de repede de la exces absolut la post și va apărea o stare de rău intens. Medicul specialist dr. Ruxandra Pleșea consideră că ”ideal este să trecem treptat la o dietă vegană ce presupune eliminarea alimentelor de origine animală pe rând, în câteva zile, apoi, timp de o săptămână sau două, acestea vor fi total absente și se vor consuma doar alimentele de origine vegetală: ciorbe, salate proaspete, cereale integrale, leguminoase, oleaginoase. Abia după această perioadă de ”pre-detox’’ ne putem gândi la postul cu supe și sucuri. Iar persoanele cu afecțiuni cronice decompensate vor cere mereu sfatul medicului curant, înainte de orice schimbare drastică în dietă.” (Dr. Ruxandra Pleșea, Medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, ruxandra.plesea@sana-med.ro)

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea

Credit foto: Flickr.com