Ce taine se ascund în viața Mariei Magdalena

viața Mariei Magdalena și rolul ei alături de Iisus

A fost lângă Iisus în moarte și a fost primul martor al Învierii Sale. A fost adesea un sprijin și o prezență mută, însușindu-și toate învățăturile Sale. Cu toate acestea, viața Mariei Magdalena este prea puțin cunoscută și rolul ei adesea interpretat greșit.

Maria Magdalena, alături de Maica Domnului, este cea de a doua femeie din Biblie care apare în momentele cheie din viața lui Iisus. Stă alături de El în timp ce predică mulțimilor și îi ajută pe cei care vor aleagă noua credință. Suferă alături de El în ziua Răstignirii, urmând ca, trei zile mai târziu, să fie prima care află despre Învierea Sa. Viața Mariei Magdalena este o mare enigmă, chiar dacă a jucat un rol atât de important în ultima parte a vieții lui IIsus.

Când Evagheliile au fost scrise, câteva sute de ani mai târziu, autorii lor au diminuat în mod voit și conștient rolul femeilor care îl urmau pe Iisus. Erau femei pe care Mântuitorul le vindecase, femei care asistaseră la miracole și care au crezut în cuvântul Lui.

Asemeni apostolilor, aceste femei au răspândit noua credință în familiile și în satele lor, chiar dacă posteritatea le-a dat uitării. Și, totuși, numele Mariei Magdalena a rămas în Biblie și în conștiința credincioșilor, pentru că rolul ei a fost mult mai important decât ne lasă să vedem textele religioase de azi. În vremurile acelea, însă, oricât de echilibrată era societatea evreiască, femeile aveau un statut inferior bărbaților.

Femeile, un sprijin puternic pentru suita lui Iisus

În Evanghelia lui Luca este menționat faptul că, în drumurile Sale din ultimii ani de viață, Iisus era însoțit în permanență de cei 12 apostoli și de un grup de femei, dintre care unele fuseseră vindecate de demoni și de boli.

Iar aceste femei 'îi slujeau din avutul lor', ceea ce dezvăluie faptul că Iisus era susținut și de femei cu un statut social ridicat, care aveau o anumită situație materială și își permiteau să îi găzduiască și să îi ospăteze în mod regulat.

Maria Magdalena este printre puținele femei menționate în acest grup, semn că nu era o figură feminină oarecare, chiar dacă bărbații din suita Mântuitorului au încercat să o lase într-un con de umbră.

Imaginea de prostituată, o interpretare exagerată

Nu există nicio dovadă că Magdalena ar fi fost o prostituată, așa cum s-a crezut mai târziu. Este important de reținut că, în Evanghelia lui Filip, un text care nu a fost acceptat în Biblie, este scris că Iisus o iubea cel mai mult pe Maria Magdalena dintre toți discipolii Săi.

„Însoțitoarea Mântuitorului e Maria Magdalena. Hristos a iubit-o mai mult decât pe toți ucenicii Săi și obișnuia adesea să o sărute pe gură”. Sigur că trebuie să păstrăm anumite rezerve față de traducerea textului care a ajuns până la noi, dar cu siguranță Magdalena avea un rol destul de important alături de Hristos.

În Biblie stă scris că Magdalena ar fi avut șapte păcate și că Iisus ar fi alungat demonii din trupul ei. Dar păcatele, în vremurile de demult, puteau fi în egală măsură boli trupești sau trăsături negative de caracter precum mândria, fățărnicia și minciuna.

Nicăieri în Biblie nu stă scris, negru pe alb, că Maria din Magdala și-ar fi vândut trupul pentru plăcerea bărbaților. Ca orice om, ea avea păcatele ei sau poate suferea de boli care au lăsat urme adânci, dar suferința ei a fost alinată de Iisus.

Sfârșitul vieții și sanctificarea Magdalenei

În ultimii ani, însă, mai multe analize ale textelor biblice au contribuit la reabilitarea numelui ei, punându-se accentul pe căința și credința adevărată care au însuflețit-o pe Magdalena.

Demnă de menționat este și legenda abației din Vezeley, din Nordul Franței, unde se presupune că ar fi înmormântată Maria Magdalena. Povestea spune că Maria din Magdala ar fi plecat spre nordul Franței, după ce a început prigoana creștinilor în Ierusalim. Ea ar fi murit în Aix-en-Provence, dar trupul a fost mutat, pe la începutul anilor 1000, în Vezeley, unde ar fi înfăptuit minuni pentru păcătoșii bolnavi care se căiau.

Papa Leon al IX-lea a dat o bulă prin care sfânta Maria Magdalena a fost numită printre patronii abației din Vezeley, iar praznicul ei a fost stabilit pe data de 22 iulie. Pentru vechea biserică catolică, Maria Magdalena a devenit un simbol al desfrânatelor care se căiau și patroana femeilor pierdute care se întorc la credință.

foto: Iisus Înviat i se arată Mariei Magdalena – frescă de Giovanni da San Giovanni

Biserica Sfintei Cruci din Florența, Italia