Ce să pui în coșul de cumpărături pentru sărbători cu sănătate

Ce să pui în coșul de cumpărături

Ce să pui în coșul de cumpărături e marea întrebare, mai ales în preajma sărbătorilor. Și asta pentru că nu ai vrea să te trezești cu probleme de sănătate în cea mai frumoasă perioadă din an. Dr. Florin Ioan Bălănică ne oferă un ghid al cumpărăturilor sănătoase de sezon.

Crăciun fericit, dar și sănătos! Aceasta ar trebui să fie urarea de pe buzele tuturor. Mai ales că perioada Sărbătorilor abundă în tentații culinare, petreceri de tot felul și mese în familie unde vedetele sunt mâncărurile apetisante. Însă gustul delicios nu înseamnă întotdeauna și calitate. Dacă ingredientele de bază nu sunt alese cu atenție.

Tu alegi ce să pui în coșul de cumpărături

Așadar, prima regulă pentru a găti o masă de Crăciun cu gustul și valoarea autentică de odinioară este să cumpărăm inspirat, de calitate. Și începem cu carnea. Care trebuie achiziționată, dacă e posibil, de la producători locali. Care au hrănit animalele cu porumb, grâu, iarbă și nutreț fără niciun fel de adaosuri de chimicale. Apoi, ar trebui să optăm întotdeauna pentru carnea cât mai proaspătă, dar și pentru preparate care conțin ingredientele de bază.

Alegeți produse cu maximum 2-3 E-uri, preferați legumele și fructele din UE, iar, la desert, combinați cozonacul cu iaurt sau chefir căci ajută la “arderea” dulcelui!

 “Preparatele și mezelurile trebuie să conțina ceea ce sunt. Adică, dacă vorbim de lebăr, ficat și condiment, dacă vorbim de cârnați, carne, grăsime, condimente și tot așa. De cele mai multe ori, consumăm altceva decât scrie cu litere mari pe etichetă. Dacă vom cumpăra din supermarket și nu de la producători tradiționali, trebuie să urmărim ca produsul să nu conțină mai mult de 2-3 E-uri și proporția de sare și grăsime. Nu uitați, ne hrănim și nu mâncăm, cu nutrienți și nu cu mâncare.”, spune dr. Florin Ioan Bălănică. Dr. Bălănică a pus la punct metoda de slăbit care-i poartă numele și care se bazează pe dietă adaptată, mișcare funcțională, managementul stresului și gestionarea corectă a integrării sociale.

Mănânci ca să trăiești

Programul de 3 mese pe zi și două gustări rămâne în vigoare și la final de an. Iar dacă vrem să evităm partea mai puțin plăcută a Sărbătorilor, adică îngrășarea, trebuie să ținem cont că ingredientele sănătoase fac casă bună cu rețetele light.

“Oamenii se hrănesc cu nutrienți și nu cu mâncare. Corpul uman, în speță tractul digestiv, nu recunoaște felurile de mancare, ci nutrienții. În fapt, gustul durează doar cât este pe limbă. În rest, vorbim de sănătate sau boală. Atunci când ne gândim la mâncare, trebuie să ne gandim mai întâi de toate la nutrient și mai apoi la gust. Am construit peste 100 de rețete. Care înseamnă și reinterpretarea unor rețete tradiționale românești, atât ca mod de preparare, cât și ca gust.

Sarmalele pot fi preparate din carne slabă de porc. Care se amestecă cu vită și cu mirodenii, condimente după gust, varză murată și supă de rădăcinoase fierte împreună cu un rasol. Sugerez pacienților mei să prepare mâncarea cu supă și nu cu rântașuri sau prăjeli. Adică, în cazul nostru, să fiarbă sarmalele în supă. Adăugând și rădăcinoasele după gust. Putem să folosim piper boabe, foi de dafin, condimente și chiar un os cu carne slabă pentru gust. Orezul îl putem înlocui cu ciuperci la grătar, tocate mărunt.”, oferă soluții specialistul.

Atenție la dulciuri și la fructe!

Obiceiul de a oferi dulciuri de Sărbători este unul inspirat. Atât timp cât acestea au o etichetă curată. “Curat” înseamnă câteva ingrediente de bază. Fără zahăr mult, coloranți și grăsimi vegetale. Acestea trebuie evitate. În schimb, ciocolata este permisă. Dar doar dacă îndeplinește anumite condiții.

“Există o singură formă de ciocolată. Cea neagră, cu un procent ridicat de cacao, peste 70%. În rest, vorbim de orice altceva, dar de ciocolată nu. Dacă citim cu atenție eticheta produselor cum ar fi Moșul de crăciun sau dulciurile de sezon, vom constata acest lucru. Recomand consumul moderat de ciocolată neagră, 2-3 cubulete, în prima parte a zilei și asociat cu activitate fizică adaptată.”, recomandă dr. Bălănică.

O greșeală frecventă a celor care vor să slăbească sau să-și mențină silueta este să înlocuiască dulciurile cu fructele. Fără limită la cantitate. Acestea trebuie consumate cu măsură. Iată de ce:

“Fructele se consumă în prima parte a zilei. Fiind o bună sursă de energie. Citricele se consumă în toata perioada anului. Sunt bogate în zaharuri. Și trebuie să ne interesăm care este sursa de proveniență. Mai precis, țara de unde provin și care sunt reglementările legate de siguranța alimentelor în acea țară. Fructele de import suferă un proces de conservare. Pentru a rezista transportului. Se consumă spălate și fără coajă.”, avertizează medicul Florin Ioan Bălănică, reprezentat în România al Asociației Europene a Medicinei Stilului de Viață.

Ce bem?

Cât despre sucurile dulci, acidulate, este de dorit ca acestea să fie înlocuite de apa simplă, cu lămâie. O bună opțiune o reprezintă și sucurile din legume verzi, bogate în antioxidanți și fibre, care pot fi consumate la micul dejun sau la prima gustare. Oricum, îndiferent de forma sub care le consumați, încercați să treceți pe lista de cumpărături legume din surse cât mai curate, de preferință din țările Uniunii Europene. Dacă veți consuma multe legume, vă puteți permite și desertul favorit al Sărbătorilor, cozonacul.

“Cel mai ușor desert este cel consumat ocazional și la distanță de minimum o oră de masa principală. Consumul de “dulce’’ imediat după masă presupune ca nutrienții conținuți în desert să fie folosiți pentru metabolizarea nutrienților care compun masa principală. Este important să folosim depozitele de glicogen din ficat și mușchi și grăsimea deja acumulată pentru a metaboliza ceea ce am consumat la o masă. Totodata, contează să asociem mișcarea fizică la consumul de alimente bogate în carbohidrați și grăsimi. Personal, dacă ar fi să aleg, aș alege să consum cozonac lângă un pahar de iaurt sau chefir degresat, în prima parte a zilei, adică la micul dejun sau prima gustare. Motivul este folosirea proteinei din iaurt pentru arderea carbohidraților și a grăsimilor prezente în cozonac”, explică inventatorul Metodei Dr. Bălănică.

Și nu uităm de alcool, care nu trebuie combinat cu grăsimile sau zahărul! Așadar, nu bem la mese, ci între mese! În concluzie, sănătatea începe cu citirea cu atenție a etichetelor și reducerea listei de cumpărături la carne, lactate, legume, fructe și ciocolată de calitate. Și continuă cu plimbări lungi sau practicarea sporturilor de iarnă, după fiecare masă abundentă. Mesele mici și dese sunt cheia marilor succes pe cântar, iar rezoluțiile de la început de an pot fi adoptate și aplicate chiar din prima zi de Crăciun!

Sursa foto: Flickr.com

Loading...