Ce să (nu) mâncăm de Paște, pentru a avea dinții sănătoși!

Ce să (nu) mâncăm de Paște, pentru a avea dinții sănătoși!

Se apropie perioada Sărbătorilor Pascale și fiecare dintre noi așteaptă să deguste din bunătățile tradiționale pregătite cu această ocazie. Însă atenție cum putem să ne menținem și dinții sănătoși!

 

Ce se întâmplă în această perioadă cu sănătatea orală? Răspunsul este simplu și vine de la medicii stomatologi: pentru a avea un zâmbet frumos și sănătos, este foarte important să ținem cont de igiena orală și să adoptăm o dietă echilibrată.

Principala cauză a apariției cariilor dentare și a afecțiunilor gingivale este placa bacteriană, acea peliculă fină, incoloră, albă sau gălbuie, care apare pe dinți după ce mâncăm. Dacă nu este eliminată prin periaj dentar, va conduce către adeziunea bacteriilor și apariția plăcii bacteriene.', explică medicul stomatolog Ada Epistatu.

Doctorul adaugă faptul că este important ca medicul dentist să aibă noțiuni de nutriție și să explice pacienților ce alimente sunt nocive sau benefice pentru sănătatea orală. Este indicat să avem un PH neutru al gurii. Astfel, atunci când consumăm alimente acide, trebuie să contrabalansăm dieta prin alăturarea unor alimente cu PH basic, care să combată efectele celor dintâi.'

Alimente care favorizează placa bacterienă

Există alimente tradiționale consumate în perioada sărbătorilor de Paște, și nu numai, care au o bază acidă și favorizează apariția plăcii bacteriene, care afectează structura smalțului și a gingiilor.

  • Carnea preparată la grătar sau la cuptor, precum și drobul au un PH acid. De aceea, este foarte important să consumăm alături de aceste alimente și o salată, care are un PH bazic.
  • De asemenea, cozonacul sau prăjiturile trebuie consumate alături de un aport crescut de apă cu PH bazic, care să neutralizeze aciditatea provocată de aceasta și să stimuleze producția de salivă.
  • Este recomandat să bem minim două pahare de apă la fiecare masă, care să mențină gura umedă și să stimuleze producerea de salivă, cu un rol extrem de important în autocurățarea dinților.
  • De asemenea, gustări ca alune, covrigei, chips-uri trebuie evitate pe cât posibil sau mâncate în timpul meselor principale, când glandele salivare sunt stimulate și produc salivă. În caz contrar, acestea riscă să rămână lipite pe dinți o perioadă îndelungată, provocând probleme de sănătate orală.

Atenție la băuturile carbogazoase și colorate!

  • Băuturile colorate, în special vinul roșu, pătează dinții, contribuind la demineralizarea smalțului.
  • Sucurile naturale pigmentează dinții, de aceeea este ideal să fie consumate cu paiul.
  • De evitat, consumul excesiv al băuturilor răcoritoare și carbogazoase, care au un PH acid și stimulează placa bacteriană.

Alimente care mențin dinții sănătoși

Un rol foarte important pentru sănătatea orală este aportul de vitamine și minerale. De aceea, recomand tuturor să completeze dieta de sărbători cu fructe, legume, pâine integrală, lapte și produse lactate degresate. Alte alimente care ajută sănătatea orală sunt: ceapa verde, care omoară bacteriile responsabile de căderea dinților, ciupercile, care inhibă producerea acestora, semințele de susan, care ajută la îndepărtarea plăcii bacteriene, ghimbirul, cu rol anti-inflamator, precum și morcovul, care aduce un aport de vitamina A necesar structurilor dento-maxilare', explică dr. Ada Epistatu.

Metode de menținere a igienei orale

Medicul stomatolog ne sfătuiește să ne menținem o igienă orală optimă de sărbători prin periajul dentar, dușul bucal și folosirea aței dentare după fiecare masă, precum și adoptarea unei diete echilibrate, care să conțină alimente din toate categoriile. În contextul în care alimentația influențează extrem de mult sănătatea orală, este important să avem, pe tot parcursul anului, o dietă care să ne ajute la creșterea sistemului imunitar', concluzionează dr. Ada Epistatu, medic stomatolog și specialist în estetică facială în cadrul Clinicii Ada Dental Center.

Credit foto: PR

Dr. Ada Epistatu

 Credit foto: PR